Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Model-based and Koopman-based predictive control: a braking control systems comparison

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F23%3A00373352" target="_blank" >RIV/68407700:21230/23:00373352 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.ifacol.2023.12.045" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.ifacol.2023.12.045</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.ifacol.2023.12.045" target="_blank" >10.1016/j.ifacol.2023.12.045</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Model-based and Koopman-based predictive control: a braking control systems comparison

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Anti-locking Braking systems are crucial safety systems in modern vehicles. In this work, we investigate the possibility to use Model Predictive Control (MPC) for braking systems by considering three different models identified from data. Specifically, we consider two models, whose structure and the identification procedure are driven by physics principles, and a third black-box modeling approach that relies on Koopman theory. By comparing the effectiveness of the three resulting MPC schemes in a high-fidelity simulation environment, we show that Koopman-based MPC can generally be a viable solution for the design of braking controllers, which might not be the case of nonlinear MPC or approximated scheme like the second one we test.

  • Název v anglickém jazyce

    Model-based and Koopman-based predictive control: a braking control systems comparison

  • Popis výsledku anglicky

    Anti-locking Braking systems are crucial safety systems in modern vehicles. In this work, we investigate the possibility to use Model Predictive Control (MPC) for braking systems by considering three different models identified from data. Specifically, we consider two models, whose structure and the identification procedure are driven by physics principles, and a third black-box modeling approach that relies on Koopman theory. By comparing the effectiveness of the three resulting MPC schemes in a high-fidelity simulation environment, we show that Koopman-based MPC can generally be a viable solution for the design of braking controllers, which might not be the case of nonlinear MPC or approximated scheme like the second one we test.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20205 - Automation and control systems

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    IFAC-PapersOnLine

  • ISBN

    978-1-7138-7234-4

  • ISSN

    2405-8963

  • e-ISSN

    2405-8963

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    325-330

  • Název nakladatele

    IFAC

  • Místo vydání

    Laxenburg

  • Místo konání akce

    Lake Tahoe

  • Datum konání akce

    2. 10. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    001156193400055