Model-based and Koopman-based predictive control: a braking control systems comparison
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F23%3A00373352" target="_blank" >RIV/68407700:21230/23:00373352 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.ifacol.2023.12.045" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.ifacol.2023.12.045</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.ifacol.2023.12.045" target="_blank" >10.1016/j.ifacol.2023.12.045</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Model-based and Koopman-based predictive control: a braking control systems comparison
Popis výsledku v původním jazyce
Anti-locking Braking systems are crucial safety systems in modern vehicles. In this work, we investigate the possibility to use Model Predictive Control (MPC) for braking systems by considering three different models identified from data. Specifically, we consider two models, whose structure and the identification procedure are driven by physics principles, and a third black-box modeling approach that relies on Koopman theory. By comparing the effectiveness of the three resulting MPC schemes in a high-fidelity simulation environment, we show that Koopman-based MPC can generally be a viable solution for the design of braking controllers, which might not be the case of nonlinear MPC or approximated scheme like the second one we test.
Název v anglickém jazyce
Model-based and Koopman-based predictive control: a braking control systems comparison
Popis výsledku anglicky
Anti-locking Braking systems are crucial safety systems in modern vehicles. In this work, we investigate the possibility to use Model Predictive Control (MPC) for braking systems by considering three different models identified from data. Specifically, we consider two models, whose structure and the identification procedure are driven by physics principles, and a third black-box modeling approach that relies on Koopman theory. By comparing the effectiveness of the three resulting MPC schemes in a high-fidelity simulation environment, we show that Koopman-based MPC can generally be a viable solution for the design of braking controllers, which might not be the case of nonlinear MPC or approximated scheme like the second one we test.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20205 - Automation and control systems
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
IFAC-PapersOnLine
ISBN
978-1-7138-7234-4
ISSN
2405-8963
e-ISSN
2405-8963
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
325-330
Název nakladatele
IFAC
Místo vydání
Laxenburg
Místo konání akce
Lake Tahoe
Datum konání akce
2. 10. 2023
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
001156193400055