Wear and friction of self-lubricating coatings applied to spur gears in fluidfree aerospace actuation gearboxes
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F24%3A00368693" target="_blank" >RIV/68407700:21230/24:00368693 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.1177/13506501231197486" target="_blank" >https://doi.org/10.1177/13506501231197486</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1177/13506501231197486" target="_blank" >10.1177/13506501231197486</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Wear and friction of self-lubricating coatings applied to spur gears in fluidfree aerospace actuation gearboxes
Popis výsledku v původním jazyce
Aerospace actuation gearboxes operate in low-temperature environments where increased lubricant viscosity leads to significant no-load power losses. Replacing fluid lubricants with coatings applied to the gear teeth is one potential approach to improving gearbox efficiency. Here we develop an approach to determining average wear rates of coated gears using a power-recirculating test stand, profile measurements and a model of the tooth contact. Worn gears are inspected using scanning electron imagery, and energy dispersive X-ray and Raman spectroscopy to understand the wear mechanisms and failure modes. Average coefficients of friction are determined at 20°C and -40°C using a power-absorbing test stand and isolation of tooth friction losses by calculation. These methods are then demonstrated on a promising C/Cr composite coating.
Název v anglickém jazyce
Wear and friction of self-lubricating coatings applied to spur gears in fluidfree aerospace actuation gearboxes
Popis výsledku anglicky
Aerospace actuation gearboxes operate in low-temperature environments where increased lubricant viscosity leads to significant no-load power losses. Replacing fluid lubricants with coatings applied to the gear teeth is one potential approach to improving gearbox efficiency. Here we develop an approach to determining average wear rates of coated gears using a power-recirculating test stand, profile measurements and a model of the tooth contact. Worn gears are inspected using scanning electron imagery, and energy dispersive X-ray and Raman spectroscopy to understand the wear mechanisms and failure modes. Average coefficients of friction are determined at 20°C and -40°C using a power-absorbing test stand and isolation of tooth friction losses by calculation. These methods are then demonstrated on a promising C/Cr composite coating.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20506 - Coating and films
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_026%2F0008396" target="_blank" >EF16_026/0008396: Nové nanostruktury pro inženýrské aplikace umožněné kombinací moderních technologií a pokročilých simulací</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part J: Journal of Engineering Tribology
ISSN
1350-6501
e-ISSN
2041-305X
Svazek periodika
238
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
26-43
Kód UT WoS článku
001091513500001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85173730949