Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Wear and friction of self-lubricating coatings applied to spur gears in fluidfree aerospace actuation gearboxes

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F24%3A00368693" target="_blank" >RIV/68407700:21230/24:00368693 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1177/13506501231197486" target="_blank" >https://doi.org/10.1177/13506501231197486</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/13506501231197486" target="_blank" >10.1177/13506501231197486</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Wear and friction of self-lubricating coatings applied to spur gears in fluidfree aerospace actuation gearboxes

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Aerospace actuation gearboxes operate in low-temperature environments where increased lubricant viscosity leads to significant no-load power losses. Replacing fluid lubricants with coatings applied to the gear teeth is one potential approach to improving gearbox efficiency. Here we develop an approach to determining average wear rates of coated gears using a power-recirculating test stand, profile measurements and a model of the tooth contact. Worn gears are inspected using scanning electron imagery, and energy dispersive X-ray and Raman spectroscopy to understand the wear mechanisms and failure modes. Average coefficients of friction are determined at 20°C and -40°C using a power-absorbing test stand and isolation of tooth friction losses by calculation. These methods are then demonstrated on a promising C/Cr composite coating.

  • Název v anglickém jazyce

    Wear and friction of self-lubricating coatings applied to spur gears in fluidfree aerospace actuation gearboxes

  • Popis výsledku anglicky

    Aerospace actuation gearboxes operate in low-temperature environments where increased lubricant viscosity leads to significant no-load power losses. Replacing fluid lubricants with coatings applied to the gear teeth is one potential approach to improving gearbox efficiency. Here we develop an approach to determining average wear rates of coated gears using a power-recirculating test stand, profile measurements and a model of the tooth contact. Worn gears are inspected using scanning electron imagery, and energy dispersive X-ray and Raman spectroscopy to understand the wear mechanisms and failure modes. Average coefficients of friction are determined at 20°C and -40°C using a power-absorbing test stand and isolation of tooth friction losses by calculation. These methods are then demonstrated on a promising C/Cr composite coating.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20506 - Coating and films

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_026%2F0008396" target="_blank" >EF16_026/0008396: Nové nanostruktury pro inženýrské aplikace umožněné kombinací moderních technologií a pokročilých simulací</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part J: Journal of Engineering Tribology

  • ISSN

    1350-6501

  • e-ISSN

    2041-305X

  • Svazek periodika

    238

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    26-43

  • Kód UT WoS článku

    001091513500001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85173730949