Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Electronic battery switch for UAV BLDC motor

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F24%3A00375636" target="_blank" >RIV/68407700:21230/24:00375636 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.15866/irease.v17i1.24555" target="_blank" >https://doi.org/10.15866/irease.v17i1.24555</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.15866/irease.v17i1.24555" target="_blank" >10.15866/irease.v17i1.24555</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Electronic battery switch for UAV BLDC motor

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The development of unmanned aerial vehicles (UAV) is impossible without optimizing brushless direct current (BLDC) systems and increasing their specific power. To increase power, it is rational to boost the operating voltage while reducing the current and heat dissipation of the stator. However, the impedance of the stator windings and their inductance limit the use of higher operating voltage. High-voltage BLDC motors at low speeds operate inefficiently due to too short pulse-width modulation (PWM) pulses leading to large thermal losses on the output FET transistors. Solutions used in practice in the form of electromechanical switches designed for low operating current or built on a single cascade have low efficiency. This article describes the design of a new high power electronic battery switch that allows efficient use of high voltage BLDC motors at any speed in dynamic mode. This allows for a significant increase in the operating time of the BLDC motor from a single battery charge without the need for additional batteries or recharging of existing ones. Since modern LI-Pol batteries are very expensive and have a limited charge-discharge cycle lifespan, electronic battery switches allow for embedding them into finished products to increase battery life and reduce the final cost of BLDC systems. In particular, it allows the UAV to stay airborne for much longer or use batteries with lower capacity and weight.

  • Název v anglickém jazyce

    Electronic battery switch for UAV BLDC motor

  • Popis výsledku anglicky

    The development of unmanned aerial vehicles (UAV) is impossible without optimizing brushless direct current (BLDC) systems and increasing their specific power. To increase power, it is rational to boost the operating voltage while reducing the current and heat dissipation of the stator. However, the impedance of the stator windings and their inductance limit the use of higher operating voltage. High-voltage BLDC motors at low speeds operate inefficiently due to too short pulse-width modulation (PWM) pulses leading to large thermal losses on the output FET transistors. Solutions used in practice in the form of electromechanical switches designed for low operating current or built on a single cascade have low efficiency. This article describes the design of a new high power electronic battery switch that allows efficient use of high voltage BLDC motors at any speed in dynamic mode. This allows for a significant increase in the operating time of the BLDC motor from a single battery charge without the need for additional batteries or recharging of existing ones. Since modern LI-Pol batteries are very expensive and have a limited charge-discharge cycle lifespan, electronic battery switches allow for embedding them into finished products to increase battery life and reduce the final cost of BLDC systems. In particular, it allows the UAV to stay airborne for much longer or use batteries with lower capacity and weight.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20201 - Electrical and electronic engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Review of Aerospace Engineering

  • ISSN

    1973-7459

  • e-ISSN

    2533-2279

  • Svazek periodika

    17

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    IT - Italská republika

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    12-18

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85200954217