Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Disturbance Rejection in A One-Half Vehicle Suspension Using A Fuzzy Controller

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21240%2F22%3A00359731" target="_blank" >RIV/68407700:21240/22:00359731 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://innova-eng.eu/proceedings/2022.pdf" target="_blank" >http://innova-eng.eu/proceedings/2022.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Disturbance Rejection in A One-Half Vehicle Suspension Using A Fuzzy Controller

  • Popis výsledku v původním jazyce

    : Generally, passenger ride comfort can be interpreted as attenuation of sprung mass acceleration or as peak minimization of sprung mass vertical displacement, while good handling can be characterized as attenuation of unsprung mass acceleration. This effort devoted to passive suspension design is ineffective because improvements to ride comfort are achieved at the expense of handling and vice versa. Instead, the best result can be achieved by active suspension, i.e. when an additional force can act on the system and simultaneously improve both of these conflicting requirements. Another important goal of the control design is to maintain the robustness of the closed-loop system. In the paper, fuzzy logic is used to simulate active suspension control of a one-half-car model. Velocity and acceleration of the front and rear wheels and undercarriage velocity above the wheels are taken as input data of the fuzzy logic controller. Active forces improving vehicle driving, ride comfort, and handling properties are considered to be the controlled actuator outputs. The controller design is proposed to minimize chassis and wheel deflection when uneven road surfaces, pavement points, etc. are acting on the tires of running cars. As a result, a comparison of an active suspension fuzzy control and a spring/damper passive suspension is shown using MATLAB simulations.

  • Název v anglickém jazyce

    Disturbance Rejection in A One-Half Vehicle Suspension Using A Fuzzy Controller

  • Popis výsledku anglicky

    : Generally, passenger ride comfort can be interpreted as attenuation of sprung mass acceleration or as peak minimization of sprung mass vertical displacement, while good handling can be characterized as attenuation of unsprung mass acceleration. This effort devoted to passive suspension design is ineffective because improvements to ride comfort are achieved at the expense of handling and vice versa. Instead, the best result can be achieved by active suspension, i.e. when an additional force can act on the system and simultaneously improve both of these conflicting requirements. Another important goal of the control design is to maintain the robustness of the closed-loop system. In the paper, fuzzy logic is used to simulate active suspension control of a one-half-car model. Velocity and acceleration of the front and rear wheels and undercarriage velocity above the wheels are taken as input data of the fuzzy logic controller. Active forces improving vehicle driving, ride comfort, and handling properties are considered to be the controlled actuator outputs. The controller design is proposed to minimize chassis and wheel deflection when uneven road surfaces, pavement points, etc. are acting on the tires of running cars. As a result, a comparison of an active suspension fuzzy control and a spring/damper passive suspension is shown using MATLAB simulations.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20204 - Robotics and automatic control

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LTV17019" target="_blank" >LTV17019: Podpora práce v Technickém výboru 4.2 Technical Committee on Mechatronic Systems Mezinárodní federace pro automatické řízení (IFAC)</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of the VIIIth International Scientific Congress "INNOVATIONS 2022"

  • ISBN

  • ISSN

    2603-3763

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

    28-32

  • Název nakladatele

    Scientific-technical union of mechanical engineering

  • Místo vydání

    Sofia

  • Místo konání akce

    Varna

  • Datum konání akce

    20. 6. 2022

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku