Optimalizace využití tratí s vyčerpanou kapacitou
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F16%3A00306713" target="_blank" >RIV/68407700:21260/16:00306713 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.tacr.cz/index.php/cz/certifikovane-metodiky.html" target="_blank" >https://www.tacr.cz/index.php/cz/certifikovane-metodiky.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Optimalizace využití tratí s vyčerpanou kapacitou
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem metodiky je navrhnout postup optimální vzájemné interakce parametrů infrastruktury a vozidel s ohledem na dopady na požadavky železničního provozu směrem k objednatelům závazků veřejné služby a konečným zákazníkům. Metodika se skládá z několika vzájemně propojených a navazujících kroků. Prvním krokem je kvantitativní identifikace problematických traťových úseků s vyčerpanou kapacitou na základě heterogenity a četnosti periodických tras osobní dopravy. Je navržen koncept variantního trasování nákladních vlaků, tzv. flexi-tras, které by díky finančnímu benefitu (sníženou cenou za použití dopravní cesty) uvolnily kapacitu pro další potřebné trasy skrz úzká hrdla sítě. Koncepční doporučení úprav ceny dopravní cesty dále navrhuje motivovat dopravce (osobní i nákladní) k homogenizaci svých tras. Práce touto s cenou je základním ekonomickým nástrojem, který odráží vlastnost kapacity jako krátkodobě vzácného (konečného) nehmotného statku. Dále jsou stanovena pravidla pro konstrukci tras na základě opakování celodenního periodického „vzorku“ s možností vložení prokladových či svazkovaných špičkových tras osobní dopravy a/nebo dalších periodických či individuálních tras, ať už pro osobní či nákladní dopravu. Tento koncept je doplněn postupem pro propojování a časovou synchronizaci nákladních tras v uzlech, který vede k celkové redukci zastavení nákladních vlaků a zároveň principy svazkování tras se stejnou či podobnou úsekovou jízdní dobou. Metodika rovněž obsahuje návrh na podpůrná opatření stavební, v oblasti zabezpečovacího zařízení a v neposlední řadě i na úpravu pravidel při řízení provozu. V rámci metodiky je navrženo zavedení tolerančního pásma ve výši 4 minuty, které by představovalo maximální přípustnou absolutní hodnotu zpoždění, kterou může včas jedoucí vlak získat vlivem řízení provozu, anebo vlivem realizované flexi-trasy. Metodika byla následně aplikována na konstrukci modelového nákresného jízdního řádu pro trať Česká Třebová – Kolín.
Název v anglickém jazyce
Optimization of Utilization of Railway Lines with Exhausted Capacity
Popis výsledku anglicky
The goal of the project is to propose a procedure of optimal interaction between infrastructure and vehicles' parameters regarding the impact on the requirements of public service orderers and end customers. The first step is a quantitative determination of bottleneck line sections, based on heterogeneity and frequency of periodic passenger train paths. A concept of variant freight train routing, co-called "flexi-train-paths", was proposed. Thanks to fee incentive, bottlenecks can be released for needed additional train paths. Another infrastructure fee incentive system for both passenger and freight railway undertakings to homogenize mutually their train paths, was proposed. The work with this price is a basic economic tool, which reflects scarcity of capacity as a short-time scarce (limited) inmaterial good. Further, rules for train path construction, based on repetition of all-day periodic pattern, with the possibility of insertion of interposed or bundled peak passenger train paths and/or further periodic or individual train paths, be it passenger or freight ones. This concept is supplemented with a framework approach for interconnection and temporal synchronization of freight train parhs in nodes, which leads to overall reduction of freight train stops, and simultaneously for speed bundling of train paths with equal or similar section runtime. The methodology also includes a proposal for supporting measures in the form of constructions, interlocking and signalling improvements, and, last but not least, in the form of adjustment of rules for traffic management. In this methodology, introduction of 4 min tolerance band was proposed. This band would represent maximum permissible absolute value of delay, which a train, running in time, can gain from traffic management, or from a realized flexi-train-path. The methodology was subsequently applied on construction of a model train diagram (graphical timetable) for the line Česká Třebová - Kolín.
Klasifikace
Druh
N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem
CEP obor
JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TB0300MD013" target="_blank" >TB0300MD013: Optimalizace rozvoje železničního systému ČR z hlediska přepravních potřeb</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
54637 PRJ
Číslo předpisu
125/2016-710-VV/1
Technické parametry
Metodika mající formu monografie o formátu A4; 68 s. Metodika je výstupem projektu č. TB0300MD013 Optimalizace rozvoje železničního systému ČR z hlediska přepravních potřeb.
Ekonomické parametry
Součástí odborné části závěrečné zprávy projektu, v rámci něhož metodika vznikla, je výpočet předpokládaných přínosů a nákladů. Za příznivých okolností předložená metodika může na centrální trati ČR Č. Třebová - Praha umožnit plnění cíle Bílé knihy (převod 30% přeprav ze silnice) z 35%, a to na současné infrastruktuře a pouze v časovém rozmezí 5:00 – 21:00.
Označení certifikačního orgánu
Ministerstvo dopravy ČR
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
B - Výsledek je využíván orgány státní nebo veřejné správy