Experimentální způsoby měření únavy u řídících letového provozu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F18%3A00332722" target="_blank" >RIV/68407700:21260/18:00332722 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Experimentální způsoby měření únavy u řídících letového provozu
Popis výsledku v původním jazyce
V rámci zavádění systému řízení rizik souvisejících s únavou (Fatigue Risk Management System – FRMS) se Řízení letového provozu České republiky, s. p. v souladu s plánovanou legislativou snaží hledat vhodné způsoby identifikace nebezpečí spojených s únavou, hodnocení a zmírňování souvisejícího rizika. Pro identifikaci nebezpečí souvisejících s únavou je využíváno tří typů dat – prediktivní, proaktivní a reaktivní. Jako prediktivní procesy jsou označovány ty, které identifikují nebezpečí související s únavou zkoumáním rozdělovníků směn před tím, než jsou tyto směny skutečně odpracovány, přičemž se berou v úvahu faktory, které mohou ovlivnit spánek a únavu. Proaktivní metody identifikace nebezpečí jsou založeny na měření úrovně únavy v aktuálním pro-vozu. Tyto metody zjišťují, zda byl spánek daného provozního pracovníka dostatečný a kvalitní a zda je tudíž připraven a v kondici pro nástup do směny a výkon služby. Únavu lze posuzovat subjektivně, dle osobního pocity dotazovaného a objektivně, na základě stanovených parametrů. V oblasti objektivních metod probíhá intenzivní vědecký výzkum, jako perspektivní se jeví zejména metody hlasové analýzy, snímání očních pohybů a měření elektrické aktivity mozku. ŘLP ČR, s. p. ve spolupráci s Národním ústavem duševního zdraví v pilotní studii posuzuje možnost využití hlasové analýzy pro rozpoznávání únavy. Pro tento účel provádí experiment, kde v průběhu cvičení na radarovém simulátoru za různých podmínek (plná bdělost, stav po spánkové deprivaci) ověřuje možnosti hlasové analýzy detekovat únavu a srovnává tuto metodu s dalšími dostupnými subjektivními i objektivními (EEG aktivita, reakční čas) indikátory únavy.
Název v anglickém jazyce
Experimental ways of Air traffic controllers´ fatigue measuring
Popis výsledku anglicky
As a part of the Fatigue Risk Management System (FRMS) implementation the Air Navigation Services of the Czech Republic in accordance with the planned legislation seeks to find appropriate ways of fatigue-related hazards identification, assessment and mitigation of the related risk. Three types of data - predictive, proactive and reactive - are used for fatigue-related hazards identification. Predictive processes are designed to identify fatigue hazards by examining ATC scheduling before rosters are actually worked, taking into account factors known to affect sleep and fatigue. Proactive processes are designed to identify fatigue hazards by measuring fatigue levels in current operations. These methods analyse whether the operator's sleep has been sufficient and of a good quality and the operator is therefore ready and fit for commencement of the shift and performance of the service. Fatigue can be judged subjectively according to the personal feelings of the interviewee and objectively based on the specified parameters. In the area of objective methods intensive scientific research is being conducted with particular emphasis on methods of voice analysis, eye movement tracking and measurement of electrical activity of the brain. Air Navigation Services of the Czech Republic in cooperation with the National Institute of Mental Health assesses the possibility of using voice analysis for fatigue recognition in a pilot study. For this purpose an experiment is being performed. During a radar simulator exercise under various conditions (full vigilance, sleep deprivation condition) voice analysis capabilities to detect fatigue are being verified and this method is being compared with other available subjective and objective (EEG activity, response time) fatigue indicators.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Safety & Security Conference Prague 2018
ISBN
978-80-904317-5-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
79-84
Název nakladatele
IRIS - Rudolf Valenta
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
21. 11. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—