Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Drowsiness in Drivers of Different Age Categories While Performing Car Following Task

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F20%3A00335236" target="_blank" >RIV/68407700:21260/20:00335236 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1007/978-3-030-22375-5_23" target="_blank" >https://doi.org/10.1007/978-3-030-22375-5_23</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-22375-5_23" target="_blank" >10.1007/978-3-030-22375-5_23</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Drowsiness in Drivers of Different Age Categories While Performing Car Following Task

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Decrease of vigilance caused by sleep deprivation affects driving behaviour and results in delay in reaction and loss of vehicle control. This behaviour leads to increase of road accidents. The effect is typical at long commutes and monotonous roads with tedious landscape and is especially noticeable in so called vulnerable diver population groups, namely novice and senior drivers, shift and overtime workers. Prediction of such a behaviour shall contribute to vehicle safety systems through improvement of driver-car interface for prevention of sleepiness at wheel and decrease number of accidents caused this factor, where timely detection of a driver loss of vehicle control is crucial. Current study represents an experimental research on driving simulator with sleep deprived subjects from two age groups (senior, experienced drivers and young, novice drivers) and compares the vehicle control and lateral position ability based on analysis of vehicle lane position, deviation of speed, lane departure time and lane departure area in subject’s two state (fresh, rested state and induced sleep deprived state), while performing a car following task with speed-change cycles.

  • Název v anglickém jazyce

    Drowsiness in Drivers of Different Age Categories While Performing Car Following Task

  • Popis výsledku anglicky

    Decrease of vigilance caused by sleep deprivation affects driving behaviour and results in delay in reaction and loss of vehicle control. This behaviour leads to increase of road accidents. The effect is typical at long commutes and monotonous roads with tedious landscape and is especially noticeable in so called vulnerable diver population groups, namely novice and senior drivers, shift and overtime workers. Prediction of such a behaviour shall contribute to vehicle safety systems through improvement of driver-car interface for prevention of sleepiness at wheel and decrease number of accidents caused this factor, where timely detection of a driver loss of vehicle control is crucial. Current study represents an experimental research on driving simulator with sleep deprived subjects from two age groups (senior, experienced drivers and young, novice drivers) and compares the vehicle control and lateral position ability based on analysis of vehicle lane position, deviation of speed, lane departure time and lane departure area in subject’s two state (fresh, rested state and induced sleep deprived state), while performing a car following task with speed-change cycles.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20203 - Telecommunications

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Vision Zero for Sustainable Road Safety in Baltic Sea Region

  • ISBN

    978-3-030-22375-5

  • ISSN

  • e-ISSN

    2523-3459

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    206-214

  • Název nakladatele

    Springer

  • Místo vydání

    Cham

  • Místo konání akce

    Vilnius

  • Datum konání akce

    5. 12. 2018

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    000505688100023