Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hybrid Auxetic Structures: Structural Optimization and Mechanical Characterization

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F21%3A00372778" target="_blank" >RIV/68407700:21260/21:00372778 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1002/adem.202001393" target="_blank" >https://doi.org/10.1002/adem.202001393</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1002/adem.202001393" target="_blank" >10.1002/adem.202001393</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Hybrid Auxetic Structures: Structural Optimization and Mechanical Characterization

  • Popis výsledku v původním jazyce

    With their increased energy absorption capacity, auxetic materials are perfectly fit to develop new, enhanced lightweight crash absorbers for cars. Herein, the mass distribution along the struts is optimized via finite element analysis with a parameterized optimization. Four different auxetic unit cells are taken from the literature and their struts parameterize, the models simulate, and the mass specific energy absorption capacity optimizes. The two models with the highest energy absorption capacity are then selected for experimental investigation and produced by additive manufacturing from a polymer. To further enhance the mechanical properties, the specimens are electrochemically coated with nickel and the polymer molten out by pyrolysis. Those Ni/polymer hybrids are subjected to quasistatic and dynamic impact experiments. Only a small strain rate sensitivity can be detected under dynamic loading, namely, a higher plastic collapse and higher plateau stress. The hollow struts are folding instead of bending, which render them much weaker than predicted by the simulation. In conclusion, it is possible to improve existing crash absorber elements with tailored auxetic hybrid structures. They absorb higher amounts of energy without changing their stiffness under dynamic loading while saving mass and cost.

  • Název v anglickém jazyce

    Hybrid Auxetic Structures: Structural Optimization and Mechanical Characterization

  • Popis výsledku anglicky

    With their increased energy absorption capacity, auxetic materials are perfectly fit to develop new, enhanced lightweight crash absorbers for cars. Herein, the mass distribution along the struts is optimized via finite element analysis with a parameterized optimization. Four different auxetic unit cells are taken from the literature and their struts parameterize, the models simulate, and the mass specific energy absorption capacity optimizes. The two models with the highest energy absorption capacity are then selected for experimental investigation and produced by additive manufacturing from a polymer. To further enhance the mechanical properties, the specimens are electrochemically coated with nickel and the polymer molten out by pyrolysis. Those Ni/polymer hybrids are subjected to quasistatic and dynamic impact experiments. Only a small strain rate sensitivity can be detected under dynamic loading, namely, a higher plastic collapse and higher plateau stress. The hollow struts are folding instead of bending, which render them much weaker than predicted by the simulation. In conclusion, it is possible to improve existing crash absorber elements with tailored auxetic hybrid structures. They absorb higher amounts of energy without changing their stiffness under dynamic loading while saving mass and cost.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20501 - Materials engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-23675S" target="_blank" >GA19-23675S: Moderní numerické a experimentální modelování inovativních sendvičových panelů s buněčným jádrem</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Advanced Engineering Materials

  • ISSN

    1438-1656

  • e-ISSN

    1527-2648

  • Svazek periodika

    23

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    DE - Spolková republika Německo

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    1-15

  • Kód UT WoS článku

    000619173500001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85100905455