System-Theoretic Process Analysis for reliability assessment: Aircraft's wheel braking system case study
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F22%3A00362128" target="_blank" >RIV/68407700:21260/22:00362128 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.1016/j.trpro.2022.11.027" target="_blank" >https://doi.org/10.1016/j.trpro.2022.11.027</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.trpro.2022.11.027" target="_blank" >10.1016/j.trpro.2022.11.027</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
System-Theoretic Process Analysis for reliability assessment: Aircraft's wheel braking system case study
Popis výsledku v původním jazyce
To conduct reliability studies, Fault-Tree Analysis (FTA) and Failure Mode and Effect Analysis (FMEA) are among the most used methods. However, with the emergence of software and complex modern systems, such analyses are not sufficient anymore. Therefore, System-Theoretic Process Analysis (STPA) was created to solve such problems and conduct safety analyses but was never used for a reliability analysis. This paper presents a reliability study of the Wheel Braking System (WBS) of the Cessna Citation Mustang using STPA, and a comparison study using FMEA. Outputs of both methodologies were compared and showed that STPA produces better results.
Název v anglickém jazyce
System-Theoretic Process Analysis for reliability assessment: Aircraft's wheel braking system case study
Popis výsledku anglicky
To conduct reliability studies, Fault-Tree Analysis (FTA) and Failure Mode and Effect Analysis (FMEA) are among the most used methods. However, with the emergence of software and complex modern systems, such analyses are not sufficient anymore. Therefore, System-Theoretic Process Analysis (STPA) was created to solve such problems and conduct safety analyses but was never used for a reliability analysis. This paper presents a reliability study of the Wheel Braking System (WBS) of the Cessna Citation Mustang using STPA, and a comparison study using FMEA. Outputs of both methodologies were compared and showed that STPA produces better results.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
21100 - Other engineering and technologies
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Transportation Research Procedia
ISBN
—
ISSN
2352-1457
e-ISSN
2352-1465
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
230-237
Název nakladatele
Elsevier B.V.
Místo vydání
Amsterdam
Místo konání akce
Bratislava
Datum konání akce
9. 11. 2022
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—