Metodika pro systém podpory síťové časové koordinace spojů v přestupních uzlech
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F22%3A00362400" target="_blank" >RIV/68407700:21260/22:00362400 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/61989100:27230/22:10251405
Výsledek na webu
<a href="https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Ostatni-metodiky/Metodika-pro-system-podpory-sitove-casove-koordina?returl=/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Ostatni-metodiky" target="_blank" >https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Ostatni-metodiky/Metodika-pro-system-podpory-sitove-casove-koordina?returl=/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Ostatni-metodiky</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metodika pro systém podpory síťové časové koordinace spojů v přestupních uzlech
Popis výsledku v původním jazyce
Předmětem metodiky je poskytnout ucelený náhled na problematiku řešení úloh o síťové časové koordinaci spojů v přestupních uzlech (dále jen „síťová uzlová časová koordinace“). Součástí síťové uzlové časové koordinace je rovněž vytváření přípojů mezi spoji koordinovaných linek. Cílem předkládané metodiky je seznámení odborné veřejnosti s aplikačním potenciálem při řešení úloh o síťové uzlové časové koordinaci.
Název v anglickém jazyce
Methodology for a system to support network time coordination of services at transfer nodes
Popis výsledku anglicky
The subject of the methodology is to provide a comprehensive view of the problem of solving network time coordination of connections in transfer nodes (hereinafter referred to as "network node time coordination"). Network node time coordination also includes making links between the connections of coordinated lines. The aim of the presented methodology will be to familiarize the professional public with the application potential and examples of practical applications of mixed integer linear programming methods in solving network nodal time coordination problems.
Klasifikace
Druh
N<sub>metS</sub> - Metodiky schválené orgánem státní správy
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/CK01000043" target="_blank" >CK01000043: Systém pro podporu síťové časové koordinace spojů v přestupních uzlech</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Metodika M01/2022-K617
Číslo předpisu
MD-7555/2022-710/30
Technické parametry
Základem navrhovaného optimalizačního přístupu je matematický model s optimalizačním kritériem – celkovou časovou ztrátou všech cestujících přestupujících ve všech přestupních uzlech vznikající v rámci tzv. koordinačních vazeb. Každá koordinační vazba (požadavek na zajištění návaznosti spojů koordinovaných linek) je v rámci řešeného problému charakterizována vždy uspořádanou sedmicí, přičemž údaje v ní obsažené identifikují přestupní uzel, ve kterém se koordinační vazba má realizovat, identifikační údaje linky, směru, eventuálně spoje, ze kterých mají cestující přestupovat, identifikační údaje linky a směru, do kterého má být z daných spojů vytvořena koordinační vazba a průměrný počet přestupujících cestujících. Uživateli výsledku projektu jsou konstruktéři jízdních řádů, kteří mohou metodiku přímo využít ke své práci při snižování časových ztrát cestujících přestupujících mezi spoji různých linek veřejné hromadné dopravy v přestupních uzlech a manažeři dopravních podniků pracující na všech stupních řízení a pracovníci organizátorů veřejné hromadné dopravy při koncepčním plánování rozvoje veřejné hromadné dopravy. Metodika ošetřuje pět provozních variant taktových jízdních řádů: - provozní varianta se stejnými konstantními hodnotami taktů mezi spoji na příjezdu i na odjezdu linek do/ze všech přestupních uzlů, - provozní varianta s různými hodnotami konstantních taktů mezi spoji na příjezdu i na odjezdu linek do/z přestupních uzlů, - provozní varianta s konstantní hodnotou taktu mezi spoji na příjezdu do přestupního uzlu a střídavou hodnotou taktu mezi spoji na odjezdu z přestupního uzlu, - provozní varianta se střídavou hodnotou taktu mezi spoji na příjezdu do přestupního uzlu a konstantní hodnotou taktu mezi spoji na odjezdu z přestupního uzlu, - provozní varianta se střídavou hodnotou taktu mezi spoji na příjezdu do přestupního uzlu a střídavou hodnotou taktu mezi spoji na odjezdu z přestupního uzlu. Implementace výsledku projektu (metodiky schválené MD ČR) probíhá v podmínkách Dopravního podniku hl. m. Prahy a Dopravního podniku Ostrava.
Ekonomické parametry
Základní ekonomický benefit souvisí s časovými úsporami uživatelů služeb veřejné hromadné dopravy (cestujících), které jim vzniknou při jejich procesu přemístění založeném na využívání systému veřejné hromadné dopravy, ve kterém byly aplikovány výsledky metodiky. Přímá kvantifikace ekonomických benefitů cestujících je však problematická. Problémy při jejím stanovení totiž přináší zejména fakt, že pro každého cestujícího využívajícího veřejnou hromadnou dopravu má stejná uspořená doba různou hodnotu finančního ocenění.
Označení certifikačního orgánu
Ministerstvo dopravy České republiky
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů