Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

A driving simulation study on drivers speed compliance with respect to variable message signs

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F22%3A00366595" target="_blank" >RIV/68407700:21260/22:00366595 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1080/15472450.2021.1926247" target="_blank" >https://doi.org/10.1080/15472450.2021.1926247</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/15472450.2021.1926247" target="_blank" >10.1080/15472450.2021.1926247</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    A driving simulation study on drivers speed compliance with respect to variable message signs

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In a world in which Intelligent Transport Systems (ITS) are increasingly being installed on highways, the proper calibration of ITS algorithms is emerging as an essential component of such systems. The key to calibration is profound and correct understanding of reactions by drivers to ITS interventions. Speed compliance is a special kind of driver behavior, highly related to resultant road safety. This paper, using data gathered from a representative sample of 39 research participants in a dynamic driving simulator experiment in the Czech Republic, presents an approach for modeling driver speed compliance based on socio-demographic characteristics. In this approach, logistic regression model was applied to understand the factors influencing driver speed compliance. The results of this study support the goal of establishing optimal speed limits for drivers on Variable Message Signs on the Prague Ring Road by addressing issues related to driver speed compliance. These findings provide the basis for policy development aimed at ensuring the consistent and practical design of Variable Speed Limit systems on Czech highways and beyond.

  • Název v anglickém jazyce

    A driving simulation study on drivers speed compliance with respect to variable message signs

  • Popis výsledku anglicky

    In a world in which Intelligent Transport Systems (ITS) are increasingly being installed on highways, the proper calibration of ITS algorithms is emerging as an essential component of such systems. The key to calibration is profound and correct understanding of reactions by drivers to ITS interventions. Speed compliance is a special kind of driver behavior, highly related to resultant road safety. This paper, using data gathered from a representative sample of 39 research participants in a dynamic driving simulator experiment in the Czech Republic, presents an approach for modeling driver speed compliance based on socio-demographic characteristics. In this approach, logistic regression model was applied to understand the factors influencing driver speed compliance. The results of this study support the goal of establishing optimal speed limits for drivers on Variable Message Signs on the Prague Ring Road by addressing issues related to driver speed compliance. These findings provide the basis for policy development aimed at ensuring the consistent and practical design of Variable Speed Limit systems on Czech highways and beyond.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20104 - Transport engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Intelligent Transportation Systems

  • ISSN

    1547-2450

  • e-ISSN

    1547-2442

  • Svazek periodika

    26

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    613-623

  • Kód UT WoS článku

    000651307900001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85106010490