Principy návrhu zklidňujících opatření ve vztahu k charakteru pozemní komunikace
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F23%3A00366965" target="_blank" >RIV/68407700:21260/23:00366965 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Principy návrhu zklidňujících opatření ve vztahu k charakteru pozemní komunikace
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zaobírá bezpečností nejzranitelnějších účastníků silničního provozu, kterými jsou pěší a cyklisté. Konkrétně je zaměřen zejména na bezpečnost chodců. Největší pravděpodobnost výskytu těchto účastníků se nachází v zastavěných území obcí. Pro zajištění jejich bezpečnosti je nutné splnění mnoha faktorů a jedním z nich je zajištění dodržování předepsané nejvyšší dovolené rychlosti řidiči motorových vozidel v těchto oblastech. Důležité je přimět řidiče, aby touto rychlostí již vjížděli do zastavěného území a nepřekročili ji v rámci celého intravilánového území, respektive v rámci celého průtahu obcí. Snahou autorů tohoto příspěvku bylo vytvoření principu jednotného návrhu zklidňujících opatření, a to zejména na vjezdech do obcí. Tento princip byl založen na datech získaných o rychlostech vozidel před vjezdem do obce, výškového a šířkového uspořádání komunikace v obci a její blízkosti, výskytu adekvátní infrastruktury pro pěší a cyklisty a rovněž na základě významnosti dané komunikace. Výsledkem odborného projektu ve spolupráci s ŘSD ČR je nástroj pro výběr vhodného zklidňujícího vjezdového opatření. Nástroj funguje na principu rozhodovacího stromu, který nabízí přednosti jako je přehlednost a snadná interpretace. Na základě znalosti parametrů pozemní komunikace a jejího okolí, dokáže rozhodovací strom snadno dovést posuzovatele k odpovídajícímu zklidňujícímu opatření či jejich kombinaci.
Název v anglickém jazyce
Principles of Calming Measures Design Based on the Road Parameters
Popis výsledku anglicky
The article deals with the safety of the most vulnerable road users, which are pedestrians and cyclists. Specifically, it focuses on pedestrian safety. These road users are most likely to occur in built-up areas of municipalities. Many factors are necessary to ensure their safety and one of them is to ensure that motor vehicle drivers in these areas comply with the prescribed maximum speed limit. It is important to ensure that drivers are already travelling at this speed when entering the built-up area and do not exceed it throughout the whole of the built-up area, or the entire length of the village. The aim of authors was to establish the principle of a uniform design of traffic calming measures, especially at the entrances to the villages. This principle was based on data obtained on vehicle speeds before entering the village, the height and width of the road in and near the village, the presence of adequate infrastructure for pedestrians and cyclists, and the importance of the road in question. The result of the research project is a tool for selecting appropriate gateway traffic calming measures. The tool works on the principle of a decision tree, which offers advantages such as clarity and ease of interpretation. Based on the knowledge of the parameters of the road and its surroundings, the decision tree can easily guide the assessor to the appropriate calming measure or combination of measures.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sborník příspěvků konference Junior Forensic Science Brno 2023
ISBN
978-80-214-6165-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
13-20
Název nakladatele
Ústav soudního inženýrství
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
18. 5. 2023
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—