Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vliv úprav cestní sítě na psychiku jejích uživatelů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F20%3A00351476" target="_blank" >RIV/68407700:21110/20:00351476 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://admin.uzemi.eu/Include/Data/getfile.php?id=594&db=csupuzemi_1" target="_blank" >http://admin.uzemi.eu/Include/Data/getfile.php?id=594&db=csupuzemi_1</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vliv úprav cestní sítě na psychiku jejích uživatelů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Doprava je jedním ze stavebních kamenů společnosti a stala se i její neodmyslitelnou součástí, která je nezbytná pro vývoj civilizace. V současné době nejvýznamnější a pro jedince společnosti nejběžnější je doprava pozemní, zahrnující dopravu silniční a železniční. Z těchto dvou typů je zásadní doprava silniční, realizovaná pomocí cestní sítě, spojité liniové struktury vozovek a zpevněných cest prostupující krajinou a propojující jednotlivá sídla a další významné body. V posledních desetiletích je tento typ dopravy velmi diskutovaným tématem, především z hlediska bezpečnosti. Neustálé zvyšování hustoty silničního provozu, rychlost a spěch dnešní doby vedou k nárůstu zátěže a tlaku, který je vyvíjen na uživatele pozemních komunikací. Tyto aspekty mají rozhodující vliv na plynulost a bezpečnost provozu především v intravilánu sídel, kde prostor cestní sítě využívají ve velké míře kromě řidičů motorových vozidel také chodci a cyklisté. Cestní síť sama o sobě není nebezpečným prvkem, nebezpečí jako takové je v případě dopravy dynamickým prvkem a je ve většině případů vytvářeno jejími uživateli. Prvkem, který představuje největší riziko, je bezpochyby motorové vozidlo, respektive jeho řidič. Na straně druhé je proti této „mase železa“ chodec, člověk bez jakýchkoliv prvků či schránky, která by ho chránila. Stává se tak nejohroženějším uživatelem v provozu, na kterého by měl být brán největší ohled a komunikace by mu měly svým uspořádáním zajišťovat maximální bezpečnost. Cílem příspěvku je uvést dvě příkladové studie řešící výše uvedenou problematiku z pohledu českých řidičů v porovnání s řidiči ze severských zemí.

  • Název v anglickém jazyce

    The Impact of Road Network Modifications on the Psyche of its Users

  • Popis výsledku anglicky

    Transport is a basic element of society and is a part of life necessary for the development of civilization. Currently, the most important and most used by human is land transport, including road and rail transport. Road transport, more significant of these two types, is realized by a land road network, a continuous line structure of roads and paved roads passing through the landscape and connecting each settlement and other important points. Recently, this type of transport has become also a high-discussed topic, especially passenger car transport. The constant increase in the density of road traffic, the speed and the rush of today, lead to an increase in the load and pressure that is exerted on users of these spaces. This has a major impact on traffic safety, especially in urban areas, where the area of the road network is used not only by motor vehicle drivers but also by pedestrians and cyclists. The road network itself is not a dangerous element; the danger is posed by a dynamic element which is mostly created by its users. The element that poses the greatest risk is undoubtedly the motor vehicle and its driver. On the other hand, there is a pedestrian against this “iron mass”, a man without any elements or armor that would protect him. It thus becomes the most endangered user in the traffic, the one who should be always taken into account at first place and roads should be provided with maximum safety for pedestrians. The aim of the paper is to present two case-studies addressing this issue from the perspective of Czech drivers in comparison with drivers from the Nordic countries.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20103 - Architecture engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů