Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

PRVKY ZKLIDŇOVÁNÍ DOPRAVY V CENTRECH MĚST

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27120%2F20%3A10245671" target="_blank" >RIV/61989100:27120/20:10245671 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    PRVKY ZKLIDŇOVÁNÍ DOPRAVY V CENTRECH MĚST

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se věnuje možnostem využití prvků zklidňování dopravy za účelem zlepšení životního prostředí, snížení rychlosti jízdy a zvýšení bezpečnosti cyklistů a chodců v centrech měst České republiky. Zklidňující prvky mají také významný vliv na architekturu uličního prostoru. Na základě způsobu působení na řidiče motorových vozidel lze prvky zklidňování dopravy rozdělit na prvky psychologické (dopravní značení, apod.) a fyzické (zúžení vozovky, apod.) nebo jejich vzájemné kombinace. Tyto lze využít buď u křižovatek nebo na úsecích komunikací, na nichž je zklidňování žádoucí. Mezi tato místa centra měst bezesporu patří. Velkou roli při užití zklidňujících prvků dopravy zaujímá právě architektura řešené lokality, s důrazem na zachovaní estetické funkce především pak v historických centrech. Nejčastěji využívaným psychologickým prvkem je dopravní značení upravující rychlost či upozorňující na riziková místa. Úkolem psychologických prvků je upozornit řidiče na zvyšující se riziko v řešené lokalitě, v níž řidič následně zpozorní a sníží rychlost. Úkolem fyzických prvků je snížení rychlosti, jehož příkladem je zúžení vozovky či zpomalovací práh. Užitím těchto prvků dojde k efektivnímu působení na psychiku řidiče. Kvalitním způsobem zklidnění dopravy je pak kombinace obou zmíněných typů. Mezi nejradikálnější prvek zklidnění dopravy lze zahrnout také částečné nebo úplné vyloučení motorové dopravy s výjimkou dopravní obsluhy, respektive vytvoření pěších zón nebo obytných zón.

  • Název v anglickém jazyce

    ELEMENTS OF TRANSPORT RESTRICTIONS IN CITY CENTRES

  • Popis výsledku anglicky

    This article deals with possibilities of using elements of transport restriction for the purpose to improve environment, reduce driving speeds and increase safety of cyclists, pedestrians in city centres of the Czech Republic. Elements of transport restrictions have a significant impact on architecture of street area. In terms of effects on drivers of motor vehicles can be elements of transport restriction divided to the psychological elements (traffic signs, etc.), physical elements (road narrows, etc.) or combinations of these both. These elements can be used at intersections or road sections where calming is desirable. City centres are included in these places of course. A great role in the use of transport restriction elements takes architecture in solved locality, with an emphasis on compliance of aesthetic functions mainly in historical centres. The most frequently used psychological element is a traffic sign adjusting speed or alerting to dangerous places. The task of psychological elements is to alert drivers at increasing risk in the area, where drivers will be alerted and reduce speed. The task of physical elements is reduction speed, for example a narrowing of the road or use speed bumps. Using of these elements will effectively affect the psyche of driver. A good way to calming traffic is combination both of types. Among the most radical element of transport restriction also can be included the partial or total elimination of motor transport with the exception of transport service or the creation of pedestrian or residential areas

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20101 - Civil engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    12th Architecture in Perspective 2020 : VŠB - Technical University of Ostrava, Faculty of Civil Engineering, Department of Architecture : proceedings of the international conference = 12. architektura v perspektivě 2020 : Vysoká škola báňská Technická univerzita Ostrava, Fakulta stavební, katedra architektury : sborník příspěvků z mezinárodní konference

  • ISBN

    978-80-248-4450-3

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    4

  • Strana od-do

    125-128

  • Název nakladatele

    VŠB - Technical University of Ostrava

  • Místo vydání

    Ostrava

  • Místo konání akce

    Ostrava

  • Datum konání akce

    14. 10. 2020

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku