Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Pravidla pro definování prostorů U-space

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F23%3A00370863" target="_blank" >RIV/68407700:21260/23:00370863 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Pravidla pro definování prostorů U-space

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Bezpilotní systémy rostou na popularitě a dostávají se čím dál více do povědomí veřejnosti. Pronikají do různých oblastí využitelnosti. Jejich počty se neustále zvyšují a plány s jejich využitím do budoucna rostou. Je tak nezbytné korigovat a regulovat jejich provoz. Zároveň se bezpilotní systémy pohybují ve velmi nízkém vzdušném prostoru, který je společným prostorem i pro letectví s pilotem na palubě, a tak zde může dojít k naplnění jeho kapacity. Plány pro jejich regulaci jsou tedy na místě a je nutné včas podchytit možné přehlcení vzdušného prostoru. Bezpilotní systémy by měly být provozovány v koexistenci s letectvím s pilotem na palubě ve stejném vzdušném prostoru a nemělo by docházet k jejich vzájemné segregaci. Je tedy zapotřebí využívat stejný vzdušný prostor se společnými pravidly provozu pro oba druhy subjektů. O jejich vzájemnou koordinaci by se v budoucnu mělo postarat evropské řešení uspořádání letového provozu – U-space. Právě tento dokument, který je výsledkem projektu s názvem Návrh řešení implementace U-space pro Českou republiku přináší inovativní postup pro návrhy prostoru U-Space ve vzdušném prostoru ČR, tedy možnost, jak určit kde by U-space měl být vytvořen a pro jaké případy provozu by byl komerčně vhodný.

  • Název v anglickém jazyce

    Rules for defining U-spaces

  • Popis výsledku anglicky

    Unmanned systems are growing in popularity and becoming more and more popular. They penetrate into various areas of usability. Their numbers are constantly increasing and plans for their future use are growing. It is therefore necessary to correct and regulate their operation. At the same time, unmanned systems move in a very low airspace, which is a common space even for aviation with a pilot on board, and thus its capacity can be filled here. Plans for their regulation are therefore in place, and it is necessary to catch a possible overrun of the airspace in time. Unmanned systems should be operated in coexistence with manned aviation in the same airspace and should not be segregated from each other. It is therefore necessary to use the same airspace with common rules of operation for both types of subjects. In the future, their mutual coordination should be taken care of by the European air traffic management solution – U-space. It is this document, which is the result of a project called U-space implementation proposal for the Czech Republic, that brings an innovative procedure for the design of U-Space spaces in the airspace of the Czech Republic, i.e. the possibility of determining where U-space should be created and for what cases operation would be commercially suitable.

Klasifikace

  • Druh

    H<sub>neleg</sub> - Promítnuto do směrnic nebo předpisů závazných v rámci příslušného poskytovatele

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    21100 - Other engineering and technologies

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/CK01000185" target="_blank" >CK01000185: Návrh řešení implementace U-space pro Českou republiku</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Číslo předpisu

    CK01000185-V2

  • Označení kompet. příslušného orgánu

    Katedra etecké dopravy, Fakulta dopravní, ČVUT v Praze

  • Územní platnost výsledku

    A - Platnost pro Českou republiku (národní legislativní nebo nelegislativní předpis, národní norma)