Harmonizing Safety Perspectives: Integrating STPA outputs into MBSA for Comprehensive Aircraft Safety Assessment
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F24%3A00374830" target="_blank" >RIV/68407700:21260/24:00374830 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.23919/NTCA60572.2024.10517833" target="_blank" >https://doi.org/10.23919/NTCA60572.2024.10517833</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.23919/NTCA60572.2024.10517833" target="_blank" >10.23919/NTCA60572.2024.10517833</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Harmonizing Safety Perspectives: Integrating STPA outputs into MBSA for Comprehensive Aircraft Safety Assessment
Popis výsledku v původním jazyce
This paper explores the integration of System-Theoretic Process Analysis (STPA) in Model-Based Safety Analysis (MBSA) for aircraft safety assessment, using the electrical system of the Cessna C510 Citation Mustang as a case study. It highlights how each method's unique strength, i.e., STPA’s focus on system interactions and MBSA’s detailed system modeling, complement each other to provide a more comprehensive safety analysis. The integration demonstrates improved hazard identification and safety assessment, suggesting this combined approach could significantly enhance the safety process in aircraft systems. The findings support the efficacy of merging STPA and MBSA, aligning with modern safety engineering guidelines and opening pathways for future research in complex system safety analysis.
Název v anglickém jazyce
Harmonizing Safety Perspectives: Integrating STPA outputs into MBSA for Comprehensive Aircraft Safety Assessment
Popis výsledku anglicky
This paper explores the integration of System-Theoretic Process Analysis (STPA) in Model-Based Safety Analysis (MBSA) for aircraft safety assessment, using the electrical system of the Cessna C510 Citation Mustang as a case study. It highlights how each method's unique strength, i.e., STPA’s focus on system interactions and MBSA’s detailed system modeling, complement each other to provide a more comprehensive safety analysis. The integration demonstrates improved hazard identification and safety assessment, suggesting this combined approach could significantly enhance the safety process in aircraft systems. The findings support the efficacy of merging STPA and MBSA, aligning with modern safety engineering guidelines and opening pathways for future research in complex system safety analysis.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
21100 - Other engineering and technologies
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/FW09020092" target="_blank" >FW09020092: Nová generace softwarových nástrojů pro podporu metody System-Theoretic Process Analysis (STPA)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
New Trends in Civil Aviation: Proceedings of the 24th International Conference on New Trends in Civil Aviation 2024
ISBN
978-80-01-07181-6
ISSN
2694-7854
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
261-267
Název nakladatele
České vysoké učení technické v Praze
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
25. 4. 2024
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
001223424800023