Pilots' Physiological Responses to Specific Sound Frequencies
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F24%3A00375275" target="_blank" >RIV/68407700:21260/24:00375275 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.23919/NTCA60572.2024.10517849" target="_blank" >https://doi.org/10.23919/NTCA60572.2024.10517849</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.23919/NTCA60572.2024.10517849" target="_blank" >10.23919/NTCA60572.2024.10517849</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Pilots' Physiological Responses to Specific Sound Frequencies
Popis výsledku v původním jazyce
This study focuses on the influence of specific sound frequencies on pilot psychophysiological condition within a simulated cockpit environment. Conducted using a flight simulator, the study involved fifteen male pilots with an average of 175 flight hours. The experiment consisted of three key phases: a hearing test, a familiarization flight, and the experimental flight where specific sounds within the 498 Hz to 4000 Hz range were played at 64 dB. These sounds, typical of cockpit noise, were integrated into flight scenario to assess their physiological impact on pilots, monitored via electrocardiograms and focused on heart rate variability, respectively. Also, subjective data were collected using questionnaire. The results suggest, that the specific noise can negatively affect pilots' psychophysiological conditions, increase perceived workload and decrease comfort.
Název v anglickém jazyce
Pilots' Physiological Responses to Specific Sound Frequencies
Popis výsledku anglicky
This study focuses on the influence of specific sound frequencies on pilot psychophysiological condition within a simulated cockpit environment. Conducted using a flight simulator, the study involved fifteen male pilots with an average of 175 flight hours. The experiment consisted of three key phases: a hearing test, a familiarization flight, and the experimental flight where specific sounds within the 498 Hz to 4000 Hz range were played at 64 dB. These sounds, typical of cockpit noise, were integrated into flight scenario to assess their physiological impact on pilots, monitored via electrocardiograms and focused on heart rate variability, respectively. Also, subjective data were collected using questionnaire. The results suggest, that the specific noise can negatively affect pilots' psychophysiological conditions, increase perceived workload and decrease comfort.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
New Trends in Civil Aviation: Proceedings of the 24th International Conference on New Trends in Civil Aviation 2024
ISBN
978-80-01-07181-6
ISSN
2694-7854
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
147-152
Název nakladatele
České vysoké učení technické v Praze
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
25. 4. 2024
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
001223424800036