Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Methodology for Testing the Durability of Hydrophobic Coatings for VTOL UAV

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F24%3A00379811" target="_blank" >RIV/68407700:21260/24:00379811 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352146524002801" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352146524002801</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.trpro.2024.11.029" target="_blank" >10.1016/j.trpro.2024.11.029</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Methodology for Testing the Durability of Hydrophobic Coatings for VTOL UAV

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Vertical take-off and landing unmanned aerial vehicles (VTOL UAVs) are becoming increasingly important in the modern aviation industry. With their growing use, it is essential to find solutions to newly emerging technical problems related to ensuring operational safety. One of these unresolved issues is the accumulation of ice on propeller blades during flight in adverse meteorological conditions. For VTOL UAVs, the propeller blades are the only lifting surfaces, and any disruption of their geometry by an ice layer can lead to the crash of the entire aircraft. A promising solution to this problem, currently being explored experimentally, is the use of hydrophobic coatings, which successfully delay or completely prevent the accumulation of ice. However, hydrophobic coatings currently lack sufficient durability and have a low ability to withstand normal operational wear and tear, causing them to lose their hydrophobic properties quickly. The primary goal of this work is to propose a concept and testing methodology that would allow propeller blades treated with hydrophobic coatings to be exposed to conditions as close as possible to operational wear and tear.

  • Název v anglickém jazyce

    Methodology for Testing the Durability of Hydrophobic Coatings for VTOL UAV

  • Popis výsledku anglicky

    Vertical take-off and landing unmanned aerial vehicles (VTOL UAVs) are becoming increasingly important in the modern aviation industry. With their growing use, it is essential to find solutions to newly emerging technical problems related to ensuring operational safety. One of these unresolved issues is the accumulation of ice on propeller blades during flight in adverse meteorological conditions. For VTOL UAVs, the propeller blades are the only lifting surfaces, and any disruption of their geometry by an ice layer can lead to the crash of the entire aircraft. A promising solution to this problem, currently being explored experimentally, is the use of hydrophobic coatings, which successfully delay or completely prevent the accumulation of ice. However, hydrophobic coatings currently lack sufficient durability and have a low ability to withstand normal operational wear and tear, causing them to lose their hydrophobic properties quickly. The primary goal of this work is to propose a concept and testing methodology that would allow propeller blades treated with hydrophobic coatings to be exposed to conditions as close as possible to operational wear and tear.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20501 - Materials engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Transportation Research Procedia

  • ISBN

  • ISSN

    2352-1465

  • e-ISSN

    2352-1465

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    278-284

  • Název nakladatele

    Elsevier B.V.

  • Místo vydání

    Amsterdam

  • Místo konání akce

    Bratislava

  • Datum konání akce

    23. 10. 2024

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku