Vehicular headways on signalized intersections: theory, models, and reality
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21340%2F15%3A00223163" target="_blank" >RIV/68407700:21340/15:00223163 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.krbalek.cz/Science/science.html" target="_blank" >http://www.krbalek.cz/Science/science.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1088/1751-8113/48/1/015101" target="_blank" >10.1088/1751-8113/48/1/015101</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Vehicular headways on signalized intersections: theory, models, and reality
Popis výsledku v původním jazyce
We discuss statistical properties of vehicular headways measured on signalized crossroads. On the basis of mathematical approaches, we formulate theoretical and empirically inspired criteria for the acceptability of theoretical headway distributions. Sequentially, the multifarious families of statistical distributions (commonly used to fit real-road headway statistics) are confronted with these criteria, and with original empirical time clearances gauged among neighboring vehicles leaving signal-controlled crossroads after a green signal appears. Using three different numerical schemes, we demonstrate that an arrangement of vehicles on an intersection is a consequence of the general stochastic nature of queueing systems, rather than a consequence of traffic rules, driver estimation processes, or decision-making procedures.
Název v anglickém jazyce
Vehicular headways on signalized intersections: theory, models, and reality
Popis výsledku anglicky
We discuss statistical properties of vehicular headways measured on signalized crossroads. On the basis of mathematical approaches, we formulate theoretical and empirically inspired criteria for the acceptability of theoretical headway distributions. Sequentially, the multifarious families of statistical distributions (commonly used to fit real-road headway statistics) are confronted with these criteria, and with original empirical time clearances gauged among neighboring vehicles leaving signal-controlled crossroads after a green signal appears. Using three different numerical schemes, we demonstrate that an arrangement of vehicles on an intersection is a consequence of the general stochastic nature of queueing systems, rather than a consequence of traffic rules, driver estimation processes, or decision-making procedures.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
BC - Teorie a systémy řízení
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Physics A: Mathematical and Theoretical
ISSN
1751-8113
e-ISSN
—
Svazek periodika
48
Číslo periodika v rámci svazku
48
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
015101-015122
Kód UT WoS článku
000346267600010
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-84918577465