Quantitative analysis of interaction range in vehicular flows
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21340%2F17%3A00316584" target="_blank" >RIV/68407700:21340/17:00316584 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.trpro.2017.05.146" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.trpro.2017.05.146</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.trpro.2017.05.146" target="_blank" >10.1016/j.trpro.2017.05.146</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Quantitative analysis of interaction range in vehicular flows
Popis výsledku v původním jazyce
Applying mathematical theory of functional convolutions we quantitatively detect a range of interaction forces inside ensembles of moving vehicles. With help of a certain specifically-calibrated function describing deflections between empirical multi-clearance distributions and distributions derived for Poissonian systems of uncorrelated agents we estimate the number of neighboring vehicles whose movements are significantly influenced (in a statistical sense). Furthermore, we demonstrate how the estimated interaction-range varies with traffic flux or traffic density. The obtained results convincingly confirms that vehicular dynamics is definitely not of short-ranged nature but, in contrast, that mutual inter-vehicular interactions exist among more succeeding cars.
Název v anglickém jazyce
Quantitative analysis of interaction range in vehicular flows
Popis výsledku anglicky
Applying mathematical theory of functional convolutions we quantitatively detect a range of interaction forces inside ensembles of moving vehicles. With help of a certain specifically-calibrated function describing deflections between empirical multi-clearance distributions and distributions derived for Poissonian systems of uncorrelated agents we estimate the number of neighboring vehicles whose movements are significantly influenced (in a statistical sense). Furthermore, we demonstrate how the estimated interaction-range varies with traffic flux or traffic density. The obtained results convincingly confirms that vehicular dynamics is definitely not of short-ranged nature but, in contrast, that mutual inter-vehicular interactions exist among more succeeding cars.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
10102 - Applied mathematics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA15-15049S" target="_blank" >GA15-15049S: Detekce stochastických univerzalit v nerovnovážných stavech sociofyzikálních systémů metodami teorie náhodných matic</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Transportation Research Procedia
ISBN
—
ISSN
2352-1465
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
1268-1275
Název nakladatele
Elsevier Science
Místo vydání
Brussels
Místo konání akce
Shanghai
Datum konání akce
10. 7. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
000404963801025