Co dělat pro to, aby naše města byla více přátelská k dětem?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21450%2F17%3A00318693" target="_blank" >RIV/68407700:21450/17:00318693 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://architekturadetem.cz" target="_blank" >http://architekturadetem.cz</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Co dělat pro to, aby naše města byla více přátelská k dětem?
Popis výsledku v původním jazyce
Děti a mládež tvoří pětinu obyvatel České republiky. Úmluva o právech dítěte jim zaručuje právo ovlivňovat rozhodnutí o svém městě, vyjadřovat své názory o městě jaké chtějí mít, právo na účast v rodinném, komunitním a sociálním životě. Jak naše města tyto práva naplňují? Co děti ve městě vlastně potřebují? Dětský svět ve městě, to nejsou jen hřiště, ale i cesty do školky, ze školy, na nákup nebo za prarodiči. Na základě zkušeností z cele řady projektů, realizovaných jak na půdě Fakulty architektury, tak ve spolku Město přátelské k dětem, z.s., se ukazuje, že je třeba prosazovat a vytvářet podmínky pro „trojnožku“: svobodný a nezávislý pohyb dětí, kvalitní hru a kontakt s přírodou. Navrhování a plánování měst s ohledem na děti se čím dál více stává globálním tématem, jak v zemích třetího světa tak i u nás, v Evropě. Není přijatelné potřeby děti řešit separátně, investovat pouze do dětských hřišť, parků a škol. Naše města je třeba řešit komplexně, kromě dostupného bydlení je důležitá mobilita, dostupnost a přístupnost destinací, bezpečný pohyb a pobyt a sociální interakce. Veřejný prostor zde hraje klíčovou roli. V závěru se ukazuje, že plánování s ohledem na děti naplňuje i potřeby dalších sociálních skupin jako jsou na příklad senioři, lidi s handicapem a celé rodiny. Účast dětí v procesu plánování a navrhování, jako i během realizace a užívání je klíčová. Děti nejsou odborníci na plánování, ale sami nejlépe vědí, jak chtějí žít a jak se chtějí hrát. Aby plánování mohlo nastat, je potřeba nastartovat změny ne jenom ze-zdola ale hlavně ze shora. Vedení měst by dětské agendě mělo dát prioritu.
Název v anglickém jazyce
HOW TO MAKE OUR CITIES MORE FRIENDLY TO CHILDREN?
Popis výsledku anglicky
The quality of the environment that surrounds us greatly affects the development of children and young people. Children in development are particularly sensitive to their surroundings. Children and youth make up one fifth of the population of the Czech Republic. The Convention on the Rights of the Child guarantees them the right to influence the decisions about their city, to express their views on the city they want to have, the right to participate in family, community and social life. How do our cities fulfill these rights? What are the needs of children and youth in today’s cities? Children's world in the city is not just a playground, but also a way to the kindergarten, school, shopping or grandparents. Based on the experience of a number of projects, it is necessary to promote and create conditions for a "tripod": Free and independent movement of children, Quality play and Contact with nature. Urban design and planning with regard to children is becoming a global issue. It is not acceptable to address children separately, investing only in playgrounds, parks and schools. Our cities need to be tackled in a comprehensive way. Apart from affordable housing, mobility and accessibility of destinations, safe movement and leisure and social interaction are important. Public space plays a key role here. It has been showed that child-scheduling also meets the needs of other social groups, such as seniors, handicapped people and the whole family. Participation of children in the planning and design process, as well as during implementation and use, is a key to successful environment. Children are not planning experts, but they know best how they want to live and play. In order for planning to take place, changes need to be made not only from the bottom, but mainly from the top. Municipalities should give priority to children's agenda.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60500 - Other Humanities and the Arts
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sborník konference Architektura dětem
ISBN
978-80-01-06382-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
2
Strana od-do
32-33
Název nakladatele
Česká technika - nakladatelství ČVUT, ČVUT v Praze
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
13. 10. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—