Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Memorable Space

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21450%2F23%3A00373046" target="_blank" >RIV/68407700:21450/23:00373046 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Memorable Space

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Learning in virtual reality (VR) is always happening in a certain digital space. Inspired by memory techniques such as Method of Loci AKA Memory Palace, we propose to use a VR 3D space as a form of Memory Palace which would enhance the learning process by attaching new knowledge to spatial experience. Aim is to create multi-sensory experiences and help people to form deeper memory traces of learned topics. To achieve desired efficiency we need easily remembered space, which would help to create rich episodic memory. It is also important for the environment not to disturb and attract too much attention from the learning topic. To find this thin line, we tested memorability of VR space through experiments with 9 different environments each deferring in the level of abstraction and detail of the scenes. Subjects walked through the environment in VR and were instructed to perform various memory tasks. Results show that an environment with a middle level of abstraction and detail was easiest to remember, since it achieved a certain level of newness while being well comprehensible.

  • Název v anglickém jazyce

    Memorable Space

  • Popis výsledku anglicky

    Learning in virtual reality (VR) is always happening in a certain digital space. Inspired by memory techniques such as Method of Loci AKA Memory Palace, we propose to use a VR 3D space as a form of Memory Palace which would enhance the learning process by attaching new knowledge to spatial experience. Aim is to create multi-sensory experiences and help people to form deeper memory traces of learned topics. To achieve desired efficiency we need easily remembered space, which would help to create rich episodic memory. It is also important for the environment not to disturb and attract too much attention from the learning topic. To find this thin line, we tested memorability of VR space through experiments with 9 different environments each deferring in the level of abstraction and detail of the scenes. Subjects walked through the environment in VR and were instructed to perform various memory tasks. Results show that an environment with a middle level of abstraction and detail was easiest to remember, since it achieved a certain level of newness while being well comprehensible.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20103 - Architecture engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Digital Architectural Research - DARe

  • ISBN

    978-83-67185-54-7

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    245-259

  • Název nakladatele

    Bialystok University of Technology Publishing Office

  • Místo vydání

    Białystok

  • Místo konání akce

    Bialystok

  • Datum konání akce

    1. 3. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku