Sekundárně narušená schopnost komunikace po cévní mozkové příhodě
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21460%2F23%3A00368868" target="_blank" >RIV/68407700:21460/23:00368868 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.14311/BK.9788001071649" target="_blank" >https://doi.org/10.14311/BK.9788001071649</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sekundárně narušená schopnost komunikace po cévní mozkové příhodě
Popis výsledku v původním jazyce
Tato studie pojednává o sekundárně narušené komunikaci po cévní mozkové příhodě. Poruchy řeči jsou u pacientů po cévní mozkové příhodě velmi časté. Afázie je získaná porucha porozumění a produkce řeči, která vzniká v důsledku ložiskového poškození mozku a často komunikaci s okolím od rané fáze onemocnění pacientům ztěžuje. Klinický obraz afázie ovlivňuje především lokalizace a rozsah cerebrální léze. V zájmu efektivity intervence u afázie je vhodné využívat zapojení nepřímých metod odblokování porušených funkcí. Vlastní výzkum se zaměřil na bazální komunikaci a sociální komunikaci. Vývoj grafomotoriky a jemné motoriky u pacientů byl úzce propojen s vývojem řeči. Nejlepší výsledky dosáhla skupina pacientů po dvanácti týdnech speciálně pedagogického intervenčního programu, který byl složen z grafomotorických cviků, logopedického cvičení a roboticky asistované rehabilitace. Afázie patří mezi nejtěžší narušení komunikačních schopností, které při rychlé a dostatečné intervenci u pacienta nevedou k sociální izolaci, což může ovlivnit jejich životní styl a kvalitu života.
Název v anglickém jazyce
Secondary Impaired Communication after a Cerebrovascular Accident (Stroke)
Popis výsledku anglicky
This study discusses secondary impaired communication after a cerebrovascular accident (stroke). Speech disorders are very common in patients after a stroke. Aphasia is an acquired disorder of comprehension and speech production, resulting from focal brain damage, and it often complicates communication with the environment in the early stages of the patients' condition. The clinical picture of aphasia is primarily influenced by the location and extent of cerebral lesions. In order to achieve effective intervention for aphasia, it is appropriate to use indirect methods to restore impaired functions. The research itself focused on basic communication and social communication. The development of graphomotor skills and fine motor skills in patients was closely related to the development of speech. The best results were achieved by the group of patients after twelve weeks of a special educational intervention program, which consisted of graphomotor exercises, speech therapy, and robot-assisted rehabilitation. Aphasia is one of the most severe impairments of communication abilities, but with prompt and sufficient intervention, it does not lead to social isolation, which can affect their lifestyle and quality of life.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
30500 - Other medical sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Akutní medicína a procesy ve zdravotnictví
ISBN
978-80-01-07164-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
176-197
Název nakladatele
Fakulta biomedicínského inženýrství
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Kladno
Datum konání akce
24. 4. 2023
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—