Místo inženýrské pedagogiky v systému pedagogických věd
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21630%2F09%3A00164321" target="_blank" >RIV/68407700:21630/09:00164321 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Místo inženýrské pedagogiky v systému pedagogických věd
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zabývá problematikou přípravy techniků na učitelství odborných předmětů na středních odborných školách. Příprava má zhruba padesátiletou tradici, přičemž v posledních dvaceti letech se hovoří v této souvislost o tzv. inženýrské pedagogice. Pedagogické vědy na přelomu tisíciletí zažily velkou vnitřní diferenciaci, která byla způsobena zrychlením procesu jejich sebeuvědomování. V rámci tohoto procesu došlo ke generování řady dílčích a subdílčích problematik, které často bývají chápány jako obory či subobory, ale jejich argumentovanost je nedostatečná. Tzv. inženýrská pedagogika má podle našeho názoru nejblíže k profesní pedagogice. Inženýrská pedagogika je zejména v německy mluvících zemích považována za samostatný fenomén, nicméně tento není dostatečně argumentovaným a inženýrská pedagogika má tendenci vydělit se ze systému pedagogických věd, aniž by bylo zřejmé, že je vytvářena architektura očekávaná od profilu oboru, který se týká výchovně vzdělávací činnosti.
Název v anglickém jazyce
Instead of Engineering Education in Educational Sciences
Popis výsledku anglicky
The contribution concerns preparation of technicians for teaching professional subjects at secondary professional schools. During last twenty years, it is taken for so called engineer pedagogy. Pedagogy science underwent a rich internal differentiation in the end of the last century caused by acceleration of the process of its self-consciousness. In the frame of that process, many partial themes arose. They are often taken for partial or sub-partial branches, however, they are based on insufficient arguments. By our opinion, so called engineer pedagogy is closest to professional pedagogy. Engineer pedagogy is taken for a selfsustaining phenomenon mostly in German speaking countries, nevertheless, that is based on insufficient arguments but engineer pedagogy shows a tendency to get its autonomy out of the system of pedagogy science meantime it is not obvious that an architecture is created but belonging to the profile of the branch dealing with educational activity.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA406%2F06%2F1414" target="_blank" >GA406/06/1414: Příprava techniků na vzdělávání a řízení lidí v podmínkách integrující se Evropy</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Pomáhající profese v reflexi aktuálních společenských proměn
ISBN
978-80-7414-123-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
—
Název nakladatele
Univerzita J. E. Purkyně
Místo vydání
Ústí nad Labem
Místo konání akce
Ústí nad Labem
Datum konání akce
23. 4. 2009
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—