Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Childhood through the Lens of Social Pedagogy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21630%2F17%3A00309961" target="_blank" >RIV/68407700:21630/17:00309961 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://iises.net/international-journal-of-social-sciences/publication-detail-945" target="_blank" >http://iises.net/international-journal-of-social-sciences/publication-detail-945</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.20472/SS2017.6.1.005" target="_blank" >10.20472/SS2017.6.1.005</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Childhood through the Lens of Social Pedagogy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article aims to analyze the status of childhood in today's society as it relates to the emancipatory goals of social pedagogy. Among the viewpoints to understand the status of childhood is the concept of social representation. Childhood is conceptualized in the study as a transversal topic that transcends many fields and is analyzed from a multidisciplinary perspective. Social representation is characterized in the text as a tool to construct analysis of social realities, while social pedagogy is characterized as an emancipatory practice. The conflict between dominant and alternative social representations of childhood is also explored, elaborating on the ambivalent and diffuse images of childhood in neoliberal society. The conclusions of this analysis show that the unclear status of childhood in society casts doubt of the paradigm of children's rights, that ostensibly being the official approach to childhood on the policy side in democratic societies. This ambivalence then prevents children's rights from being a central approach to the children's world in the field of social pedagogy. The article is a theoretical study based on the analysis of specialist sources and their interpretations; it uses descriptive, analytical and hermeneutic-interpretative methods.

  • Název v anglickém jazyce

    Childhood through the Lens of Social Pedagogy

  • Popis výsledku anglicky

    The article aims to analyze the status of childhood in today's society as it relates to the emancipatory goals of social pedagogy. Among the viewpoints to understand the status of childhood is the concept of social representation. Childhood is conceptualized in the study as a transversal topic that transcends many fields and is analyzed from a multidisciplinary perspective. Social representation is characterized in the text as a tool to construct analysis of social realities, while social pedagogy is characterized as an emancipatory practice. The conflict between dominant and alternative social representations of childhood is also explored, elaborating on the ambivalent and diffuse images of childhood in neoliberal society. The conclusions of this analysis show that the unclear status of childhood in society casts doubt of the paradigm of children's rights, that ostensibly being the official approach to childhood on the policy side in democratic societies. This ambivalence then prevents children's rights from being a central approach to the children's world in the field of social pedagogy. The article is a theoretical study based on the analysis of specialist sources and their interpretations; it uses descriptive, analytical and hermeneutic-interpretative methods.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Journal of Social Sciences

  • ISSN

    1804-980X

  • e-ISSN

    1804-980X

  • Svazek periodika

    VI

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    56-73

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus