Případové studie modelů struktury řízení mateřských, základních a středních škol
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21630%2F24%3A00380023" target="_blank" >RIV/68407700:21630/24:00380023 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://edu.gov.cz/vysledky-vyzkumu-pripadove-studie-modelu-struktury-rizeni-materskych-zakladnich-a-strednich-skol/" target="_blank" >https://edu.gov.cz/vysledky-vyzkumu-pripadove-studie-modelu-struktury-rizeni-materskych-zakladnich-a-strednich-skol/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Případové studie modelů struktury řízení mateřských, základních a středních škol
Popis výsledku v původním jazyce
Soustava škol v ČR je poměrně rozdrobená a český vzdělávací systém se vyznačuje velkým množstvím malých škol, což se negativně promítá do efektivity a kvality řízení škol. Hlavní cílem výzkumu bylo: 1. Zjistit, jaké oblasti nepedagogické činnosti právnická osoba vykonávající činnost školy vykonává a rozlišit ty činnosti, které jsou nezbytné pro vykonávání těchto činností školy a které oblasti nepedagogické činnosti vykonává z podstaty toho, že je právnickou osobou, a jejími případnými dalšími činnostmi a zmapovat, jak je organizována a dimenzována nepedagogická práce ve vybraných školách. 2. Popsat současné modely struktury řízení škol (ve vztahu k rozdělení kompetencí a právní subjektivitě) v různých právních formách různých typů zřizovatelů, shrnout výhody a nevýhody jednotlivých modelů a posoudit jejich efektivitu ve vztahu k systému i financování. 3. Provést komparaci těchto modelů struktury řízení veřejných zřizovatelů se soukromoprávními za účelem případné právní úpravy, která by veřejnoprávním zřizovatelům umožnila inspirovat se praxí soukromoprávních zřizovatelů, aby bylo řízení škol efektivnější (úprava legislativy, finančních toků, metodické činnosti aj., konkrétně např. přenesení administrativních agend na zřizovatele, sdílení kapacit škol atd.). 4. Identifikovat překážky, které veřejnoprávním zřizovatelům brání v realizaci opatření zvyšujících efektivitu řízení škol.
Název v anglickém jazyce
Management structure models for pre-primary, primary and secondary schools (ISCED 0-3) - case studies.
Popis výsledku anglicky
The system of schools in the Czech Republic is relatively fragmented and the Czech education system is characterized by a large number of small schools, which has a negative impact on the effectiveness and quality of school management. The main aim of this research project was: 1. Find out what areas of non-pedagogical activity the legal entity carrying out the activities of the school performs and distinguish between those activities that are necessary for the performance of these activities of the school and which areas of non-pedagogical activity it performs due to the fact that it is a legal entity and its possible other activities and map, how non-pedagogical work is organized and dimensioned in selected schools. 2. Describe the current models of school management structure (in relation to the division of competences and legal subjectivity) in different legal forms of different types of founders, summarize the advantages and disadvantages of individual models and assess their effectiveness in relation to the system and funding. 3. To carry out a comparison of these models of the management structure of public founders with private ones for the purpose of possible legal regulation, which would enable public founders to be inspired by the practice of private founders in order to make school management more effective (adjustment of legislation, financial flows, methodological activities, etc., specifically e.g. transferring administrative agendas to founders, sharing school capacities, etc.). 4. Identify the obstacles that prevent public institutions from implementing measures that increase the effectiveness of school management.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TIRDMSMT015MT08" target="_blank" >TIRDMSMT015MT08: Případové studie modelů struktury řízení mateřských, základních a středních škol</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů