Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Parameter Adjustments in POMDP-Based Trajectory Planning for Unsignalized Intersections

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21730%2F24%3A00374634" target="_blank" >RIV/68407700:21730/24:00374634 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/68407700:21230/24:00374634

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.5220/0012742400003702" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5220/0012742400003702</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5220/0012742400003702" target="_blank" >10.5220/0012742400003702</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Parameter Adjustments in POMDP-Based Trajectory Planning for Unsignalized Intersections

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper investigates the problem of trajectory planning for autonomous vehicles at unsignalized intersections, specifically focusing on scenarios where the vehicle lacks the right of way and yet must cross safely. To address this issue, we have employed a method based on the Partially Observable Markov Decision Processes (POMDPs) framework designed for planning under uncertainty. The method utilizes the Adaptive Belief Tree (ABT) algorithm as an approximate solver for the POMDPs. We outline the POMDP formulation, beginning with discretizing the intersection’s topology. Additionally, we present a dynamics model for the prediction of the evolving states of vehicles, such as their position and velocity. Using an observation model, we also describe the connection of those states with the imperfect (noisy) available measurements. Our results confirmed that the method is able to plan collision-free trajectories in a series of simulations utilizing real-world traffic data from aerial footage of two distinct intersections. Furthermore, we studied the impact of parameter adjustments of the ABT algorithm on the method’s performance. This provides guidance in determining reasonable parameter settings, which is valuable for future method applications.

  • Název v anglickém jazyce

    Parameter Adjustments in POMDP-Based Trajectory Planning for Unsignalized Intersections

  • Popis výsledku anglicky

    This paper investigates the problem of trajectory planning for autonomous vehicles at unsignalized intersections, specifically focusing on scenarios where the vehicle lacks the right of way and yet must cross safely. To address this issue, we have employed a method based on the Partially Observable Markov Decision Processes (POMDPs) framework designed for planning under uncertainty. The method utilizes the Adaptive Belief Tree (ABT) algorithm as an approximate solver for the POMDPs. We outline the POMDP formulation, beginning with discretizing the intersection’s topology. Additionally, we present a dynamics model for the prediction of the evolving states of vehicles, such as their position and velocity. Using an observation model, we also describe the connection of those states with the imperfect (noisy) available measurements. Our results confirmed that the method is able to plan collision-free trajectories in a series of simulations utilizing real-world traffic data from aerial footage of two distinct intersections. Furthermore, we studied the impact of parameter adjustments of the ABT algorithm on the method’s performance. This provides guidance in determining reasonable parameter settings, which is valuable for future method applications.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20204 - Robotics and automatic control

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of the 10th International Conference on Vehicle Technology and Intelligent Transport Systems

  • ISBN

    978-989-758-703-0

  • ISSN

    2184-495X

  • e-ISSN

    2184-495X

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    522-529

  • Název nakladatele

    Science and Technology Publications, Lda

  • Místo vydání

    Setúbal

  • Místo konání akce

    Angers

  • Datum konání akce

    2. 5. 2024

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku