Vehicle Trajectory Planning: Minimum Violation Planning and Model Predictive Control Comparison
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F22%3A00359576" target="_blank" >RIV/68407700:21230/22:00359576 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.1109/IV51971.2022.9827430" target="_blank" >https://doi.org/10.1109/IV51971.2022.9827430</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1109/IV51971.2022.9827430" target="_blank" >10.1109/IV51971.2022.9827430</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Vehicle Trajectory Planning: Minimum Violation Planning and Model Predictive Control Comparison
Popis výsledku v původním jazyce
State trajectory planning is one of the primary self-driving cars technology enablers. However, state trajectory planning is a more complex and computationally demanding task compared to path planning. The vehicle’s east and north position, yaw, yaw rate, velocity, and battery state of charge variables trajectory planning with a particular focus on the safety and economy of the vehicle operation is concerned in this paper. Comparison of Model Predictive Control (MPC) and Minimum Violation Planning (MVP) used for trajectory planning is brought in this paper. The latter is a sampling-based algorithm based on the RRT* algorithm compared to the other optimization-based algorithm. A heuristic is introduced to convert the complex non-convex optimization planning task to a convex optimization problem. Next, MVP algorithm enhancement is proposed to reduce the calculation time. Both algorithms are tested on a selected testing scenario using a high fidelity nonlinear single-track model implemented in Matlab & Simulink environment.
Název v anglickém jazyce
Vehicle Trajectory Planning: Minimum Violation Planning and Model Predictive Control Comparison
Popis výsledku anglicky
State trajectory planning is one of the primary self-driving cars technology enablers. However, state trajectory planning is a more complex and computationally demanding task compared to path planning. The vehicle’s east and north position, yaw, yaw rate, velocity, and battery state of charge variables trajectory planning with a particular focus on the safety and economy of the vehicle operation is concerned in this paper. Comparison of Model Predictive Control (MPC) and Minimum Violation Planning (MVP) used for trajectory planning is brought in this paper. The latter is a sampling-based algorithm based on the RRT* algorithm compared to the other optimization-based algorithm. A heuristic is introduced to convert the complex non-convex optimization planning task to a convex optimization problem. Next, MVP algorithm enhancement is proposed to reduce the calculation time. Both algorithms are tested on a selected testing scenario using a high fidelity nonlinear single-track model implemented in Matlab & Simulink environment.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20205 - Automation and control systems
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GJ20-11626Y" target="_blank" >GJ20-11626Y: Koncept Koopmanova operátoru pro řízení komplexních nelineárních dynamických systémů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of 2022 IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV)
ISBN
978-1-6654-8821-1
ISSN
—
e-ISSN
1931-0587
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
145-150
Název nakladatele
IEEE
Místo vydání
Piscataway
Místo konání akce
Aachen
Datum konání akce
4. 6. 2022
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
000854106700021