Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Cone Slalom With Automated Sports Car–Trajectory Planning Algorithm

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21730%2F24%3A00367823" target="_blank" >RIV/68407700:21730/24:00367823 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1109/TVT.2023.3309554" target="_blank" >https://doi.org/10.1109/TVT.2023.3309554</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1109/TVT.2023.3309554" target="_blank" >10.1109/TVT.2023.3309554</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Cone Slalom With Automated Sports Car–Trajectory Planning Algorithm

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In this paper, we present the system architecture and algorithms of an automated vehicle to perform a slalom. We demonstrate a novel trajectory planning algorithm based on optimization techniques using logic-based Benders de-composition, where an external loop optimizes the position of the nearest waypoint and an internal loop generates the optimal trajectory. The positions of the cones in this use case are unknown, but a mono camera and LiDAR detect them. They can be in a line or dispersed, have equal or unequal spacing, and the U-turns can be symmetric or asymmetric. A bicycle model is used to formulate a non-linear quadratic optimization problem aimed at optimal trajectory generation considering vehicle kinematics. Finally, the trajectory tracking control keeps the vehicle on the planned slalom trajectory while driving. The control system is interfaced with the vehicle via CAN and FlexRay buses. Much of the work was devoted to experiments with a real vehicle and fine-tuning the system parameters. During the validation of the system, interesting observations were made regarding the components' precision, frequency, and sensitivity.

  • Název v anglickém jazyce

    Cone Slalom With Automated Sports Car–Trajectory Planning Algorithm

  • Popis výsledku anglicky

    In this paper, we present the system architecture and algorithms of an automated vehicle to perform a slalom. We demonstrate a novel trajectory planning algorithm based on optimization techniques using logic-based Benders de-composition, where an external loop optimizes the position of the nearest waypoint and an internal loop generates the optimal trajectory. The positions of the cones in this use case are unknown, but a mono camera and LiDAR detect them. They can be in a line or dispersed, have equal or unequal spacing, and the U-turns can be symmetric or asymmetric. A bicycle model is used to formulate a non-linear quadratic optimization problem aimed at optimal trajectory generation considering vehicle kinematics. Finally, the trajectory tracking control keeps the vehicle on the planned slalom trajectory while driving. The control system is interfaced with the vehicle via CAN and FlexRay buses. Much of the work was devoted to experiments with a real vehicle and fine-tuning the system parameters. During the validation of the system, interesting observations were made regarding the components' precision, frequency, and sensitivity.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA22-31670S" target="_blank" >GA22-31670S: Rozvrhování prováděných testů ve zdravotnických laboratořích: zkrácení doby dodání výsledku</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    IEEE Transactions on Vehicular Technology

  • ISSN

    0018-9545

  • e-ISSN

    1939-9359

  • Svazek periodika

    73

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    362-374

  • Kód UT WoS článku

    001166813500025

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85169704050