Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

FINANCIAL LITERACY AND RATIONALITY OF YOUTH IN SLOVAKIA

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28120%2F19%3A63523197" target="_blank" >RIV/70883521:28120/19:63523197 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.transformations.knf.vu.lt/48/rp48.pdf" target="_blank" >http://www.transformations.knf.vu.lt/48/rp48.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    FINANCIAL LITERACY AND RATIONALITY OF YOUTH IN SLOVAKIA

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In recent years, the importance of issue of financial literacy of young people increases. Given view is evidenced by numerous research studies which aim to detect the factors that determine the financial literacy level of subjects of studies. The aim of presented study is to reveal relationship between financial literacy and rationality of students in Slovakia. We use questionnaire to detect rationality and financial literacy level of subjects. In regression we also control for control for age, gender, type of school and number of family members to detect possible variables that can influence financial literacy. Our findings suggest that males´ financial literacy is higher than females´ one. We also document that adolescents are less financially literate than 22+ years old students. Interesting is finding about relationship between financial literacy and number of family members. Students from families with more members are more financially literate than students from less membered families. The positive relationship between rationality and financial literacy is proven, despite being weaker than we expected.

  • Název v anglickém jazyce

    FINANCIAL LITERACY AND RATIONALITY OF YOUTH IN SLOVAKIA

  • Popis výsledku anglicky

    In recent years, the importance of issue of financial literacy of young people increases. Given view is evidenced by numerous research studies which aim to detect the factors that determine the financial literacy level of subjects of studies. The aim of presented study is to reveal relationship between financial literacy and rationality of students in Slovakia. We use questionnaire to detect rationality and financial literacy level of subjects. In regression we also control for control for age, gender, type of school and number of family members to detect possible variables that can influence financial literacy. Our findings suggest that males´ financial literacy is higher than females´ one. We also document that adolescents are less financially literate than 22+ years old students. Interesting is finding about relationship between financial literacy and number of family members. Students from families with more members are more financially literate than students from less membered families. The positive relationship between rationality and financial literacy is proven, despite being weaker than we expected.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50201 - Economic Theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Transformations in Business &amp; Economics

  • ISSN

    1648-4460

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    18

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    LT - Litevská republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    43-53

  • Kód UT WoS článku

    000505154500003

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85079459645