Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Harnessing the power of virtual reality: Enhancing telepresence and inspiring sustainable travel intentions in the tourism industry

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28120%2F23%3A63565078" target="_blank" >RIV/70883521:28120/23:63565078 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160791X23001835" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160791X23001835</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.techsoc.2023.102378" target="_blank" >10.1016/j.techsoc.2023.102378</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Harnessing the power of virtual reality: Enhancing telepresence and inspiring sustainable travel intentions in the tourism industry

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This study investigates how virtual reality (VR) can enhance telepresence and stimulate VR use and travel intentions in the sustainable tourism industry. 512 local and international tourists in Vietnam participated in an online survey after experiencing a VR experiment. They interacted with an app presenting a sustainable tourist destination based on nature, with the treatment group using VR sets and the control group viewing it on a 2D screen. Results indicate that VR-based tours facilitate greater telepresence than 2D presentations. VR is not a substitute for actual travel, with higher intentions reported to use VR in the future and to visit the tourist destination in real life due to their greater telepresence and perceived enjoyment from VR. This has implications for nature-based sustainable tourism, with further research needed for other types of tourism, including extreme activities.

  • Název v anglickém jazyce

    Harnessing the power of virtual reality: Enhancing telepresence and inspiring sustainable travel intentions in the tourism industry

  • Popis výsledku anglicky

    This study investigates how virtual reality (VR) can enhance telepresence and stimulate VR use and travel intentions in the sustainable tourism industry. 512 local and international tourists in Vietnam participated in an online survey after experiencing a VR experiment. They interacted with an app presenting a sustainable tourist destination based on nature, with the treatment group using VR sets and the control group viewing it on a 2D screen. Results indicate that VR-based tours facilitate greater telepresence than 2D presentations. VR is not a substitute for actual travel, with higher intentions reported to use VR in the future and to visit the tourist destination in real life due to their greater telepresence and perceived enjoyment from VR. This has implications for nature-based sustainable tourism, with further research needed for other types of tourism, including extreme activities.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50901 - Other social sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Technology in Society

  • ISSN

    0160-791X

  • e-ISSN

    1879-3274

  • Svazek periodika

    75

  • Číslo periodika v rámci svazku

    neuvedeno

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    "neuvedeno"

  • Kód UT WoS článku

    001086042700001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85172416252