Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vidět architekturu / Myslet architekturu: k současné fotografii architektury

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28130%2F21%3A63537078" target="_blank" >RIV/70883521:28130/21:63537078 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vidět architekturu / Myslet architekturu: k současné fotografii architektury

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Obrazy, kterými je architektura re-prezentována, odráží způsoby jakými o architektuře přemýšlíme. Protože fotografie architektury neoperuje mezi fotografy a jejich teoretiky, ale v prostředí architektury, je třeba si položit otázku, do jaké míry je považována za náhražku fyzického setkání a do jaké míry je chápána jako sdílení ideje. Výpovědní hodnota fotografií je obvykle posuzována podle věrnosti žité realitě (užívání stavby) a věrnosti architektonickému návrhu (autorské ideji). Záměrem této studie není potvrzení nebo vyvrácení pravdivosti té či oné fotografické reprezentace architektury, ale nahlédnutí různých perspektiv, ze kterých se fotografie dívá na architekturu a utváří smysl a význam objektů. Příkladové studie v této knize představují přemýšlení o architektuře jejím obrazem. Upozorňují na odlišné autorské koncepty, odhalují prezentační potřeby, záměry a zadání, které jsou předpokladem každé vizuální zprávy o architektuře. Reflexe principů zakázkové fotografie architektury nám umožňuje nahlížet tento obor jako podmíněnou formu komunikace, která má za úkol hovořit o podstatě architektury vizuálně. Zakázková fotografie architektury tedy není ztotožňována pouze s dokonalými snímky zdánlivě dokonalého díla, ale je jakoukoli vědomou obrazovou konstrukcí architektury, která utváří smysl a význam objektů.

  • Název v anglickém jazyce

    Seeing architecture/ thinking architecture. On contemporary architectural photography.

  • Popis výsledku anglicky

    In the process of architectural presentation, photography still remains the key medium and the only one capable of simultaneously capturing reality and communicating an idea. Conventional building visualizations lack the impression of reality – maybe they do not even wish to project such an idea, intentionally holding onto the idealistic concept of the dream and vision. Architectural sketches lack contact with reality – the idea is at the forefront, and technical drawings can only be interpreted by readers from the professional community –laymen do not understand them. Only architectural photography can bridge the gap between ideas and reality. This topic has grown in importance in past decades, due to the huge presence of images on the internet. The informational strength of the photographic image requires the development of visual literacy. What is meant by visual literacy is not only the ability to read images but also the capacity to critically interpret them. The objective of this study is to contribute to the development of visual heterogeneity and literacy in the field of architectural photography. I believe that commercial architectural photography, which has rapidly developed in Czechia, can be used as a sophisticated medium for sharing different architectural concepts. Architecture deserves to be seen and thought about from a rich spectrum of perspectives. Photography can mediate various views and thoughts about a place and relationships, both from the past and into the future. That is the interpretative strength of the photographic image. To speak about reality. It is up to the viewer to realize that they can view an image recognising that it is only a certain way of viewing. Once we are able to separate an object and a view, we start observing something completely different than just the beauty and ugliness of a building. It is no longer about the building as such, but about the values we stress and also those we suppress. In essence, ways of viewing are also ways of understanding. Architecture mediates the understanding of a space through experiencing reality; photography does that through the idea of reality. This study has shown that the requirements for the qualities of an image change over time with the needs and topics that become important in architecture. However, these requirements also change with the way we understand the function of the photographic image as a representation of reality. There are many requirements for the “right” form of architectural photography: documentarist, stylized, representative, critical, contextual, staged, and so on. The ways architecture is captured as a motif of an image are related to how we think about it – whether we want to communicate solely the qualities of a building or perceive architecture as a metaphor, a stage for human drama. In most cases, photography is required to meet particular demands for architectural presentation. How enriching could it be to understand photography as a means of communication, capable of articulating any topic if we use the medium consciously? This study proposes a redefinition of commercial photography in architecture. The commission should be understood as more of a brief – a communication strategy. As was proven by the case studies in the chapter titled Tělo a vztahy architektury (Body and relationships of architecture), commercial photography is able to articulate a wide range of topics relating to architecture. If a debate about architecture lacks a certain type of photographic message, it is necessary to examine whether there is even a demand for it as it is also a matter of economic determination. In other words, there must be a commissioner willing to communicate the alternative purpose and also to finance it. Whether such a demand will come from the media or architects remains an unanswered question for now.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60402 - Architectural design

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7678-046-0

  • Počet stran knihy

    152

  • Název nakladatele

    Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

  • Místo vydání

    Zlín

  • Kód UT WoS knihy