Design and software implementation of heuristic and suboptimal strategies for the Mancala/Kalah game
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28140%2F20%3A63526258" target="_blank" >RIV/70883521:28140/20:63526258 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-030-51965-0_4" target="_blank" >https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-030-51965-0_4</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-51965-0_4" target="_blank" >10.1007/978-3-030-51965-0_4</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Design and software implementation of heuristic and suboptimal strategies for the Mancala/Kalah game
Popis výsledku v původním jazyce
One of the oldest games worldwide – the Mancala game – is focused on in this preliminary study. Namely, its the most popular version – the Kalah game – is considered. This contribution is aimed at the analysis of Kalah rules first. Further, based on these rules, some novel deterministic and suboptimal strategies are proposed. It is proved that the order of playing has a decisive impact on winning. The proposed strategies have been implemented via a simple C++/Qt application. By experiments, a human player, when playing as the second one, cannot defend the designed strategies in general. However, the same applies in reverse – when a human player begins, he/she can nearly always win. To sum up, the proposed software-based strategies are comparable to human opponents
Název v anglickém jazyce
Design and software implementation of heuristic and suboptimal strategies for the Mancala/Kalah game
Popis výsledku anglicky
One of the oldest games worldwide – the Mancala game – is focused on in this preliminary study. Namely, its the most popular version – the Kalah game – is considered. This contribution is aimed at the analysis of Kalah rules first. Further, based on these rules, some novel deterministic and suboptimal strategies are proposed. It is proved that the order of playing has a decisive impact on winning. The proposed strategies have been implemented via a simple C++/Qt application. By experiments, a human player, when playing as the second one, cannot defend the designed strategies in general. However, the same applies in reverse – when a human player begins, he/she can nearly always win. To sum up, the proposed software-based strategies are comparable to human opponents
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Advances in Intelligent Systems and Computing
ISBN
978-3-030-51964-3
ISSN
2194-5357
e-ISSN
2194-5365
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
44-53
Název nakladatele
Springer International Publishing AG
Místo vydání
Basel
Místo konání akce
Zlín
Datum konání akce
15. 7. 2020
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—