Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Antropologicko-pedagogický pohled na marginalizované společenské skupiny

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F09%3A63509940" target="_blank" >RIV/70883521:28150/09:63509940 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Antropologicko-pedagogický pohled na marginalizované společenské skupiny

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Na marginalizované společenské skupiny autorky příspěvku nahlížejí jednak prizmatem kulturní a sociální antropologie, jednak očima pedagogiky. Z pohledu antropologického považují za nejdůležitější všudypřítomný etnocentrismus, v různých podobách, který zásadním způsobem modifikuje postoje (v užším slova smyslu) a chování většinové společnosti k lidem na okraji společnosti. Kulturně relativistický přístup, který je protipólem přístupu etnocentrického, dávají autorky do přímého vztahu s kvalitou života, jejím vnímáním členy marginalizovaných sociálních skupin, jenž může být (a také často bývá) v zásadním rozporu s hodnocením kvality jejich života většinovou společností. Teoretické závěry, k nimž autorky na základě antropologického přístupu docházejí, vytvářejí platformu pro praktické aplikace v pedagogice a andragogice.

  • Název v anglickém jazyce

    Anthropo-pedagogical View of Marginalized Social Groups

  • Popis výsledku anglicky

    The authors of the paper present a view of marginalized social groups through prism of cultural and social anthropology, and also through eyes of pedagogy. From the anthropological view they consider as most significant the omnipresent ethnocentrism in varying forms, which fundamentally modifies the attitudes (in the narrow meaning of the word) and behavior of the social majority towards people on periphery of the society. The authors put the culturally relativistic approach, which is the anti-thesis ofethnocentric approach, in direct relationship with quality of life and its perception by members of the marginalized social groups. This could be (and often is) in dichotomy with assessment of quality of life of the social majority. Theoretical conclusions, which the authors deduced from anthropological approach to this subject, create a platform for practical applications in pedagogy and andragogy.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2009

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Sociální pedagogika ve střední Evropě, současný stav a perspektivy

  • ISBN

    978-80-87182-08-6

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    Institut mezioborových studií Brno

  • Místo vydání

    Brno

  • Místo konání akce

    Brno

  • Datum konání akce

    1. 1. 2009

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku