Antropologicko-pedagogický pohled na marginalizované společenské skupiny
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F09%3A63509940" target="_blank" >RIV/70883521:28150/09:63509940 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Antropologicko-pedagogický pohled na marginalizované společenské skupiny
Popis výsledku v původním jazyce
Na marginalizované společenské skupiny autorky příspěvku nahlížejí jednak prizmatem kulturní a sociální antropologie, jednak očima pedagogiky. Z pohledu antropologického považují za nejdůležitější všudypřítomný etnocentrismus, v různých podobách, který zásadním způsobem modifikuje postoje (v užším slova smyslu) a chování většinové společnosti k lidem na okraji společnosti. Kulturně relativistický přístup, který je protipólem přístupu etnocentrického, dávají autorky do přímého vztahu s kvalitou života, jejím vnímáním členy marginalizovaných sociálních skupin, jenž může být (a také často bývá) v zásadním rozporu s hodnocením kvality jejich života většinovou společností. Teoretické závěry, k nimž autorky na základě antropologického přístupu docházejí, vytvářejí platformu pro praktické aplikace v pedagogice a andragogice.
Název v anglickém jazyce
Anthropo-pedagogical View of Marginalized Social Groups
Popis výsledku anglicky
The authors of the paper present a view of marginalized social groups through prism of cultural and social anthropology, and also through eyes of pedagogy. From the anthropological view they consider as most significant the omnipresent ethnocentrism in varying forms, which fundamentally modifies the attitudes (in the narrow meaning of the word) and behavior of the social majority towards people on periphery of the society. The authors put the culturally relativistic approach, which is the anti-thesis ofethnocentric approach, in direct relationship with quality of life and its perception by members of the marginalized social groups. This could be (and often is) in dichotomy with assessment of quality of life of the social majority. Theoretical conclusions, which the authors deduced from anthropological approach to this subject, create a platform for practical applications in pedagogy and andragogy.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sociální pedagogika ve střední Evropě, současný stav a perspektivy
ISBN
978-80-87182-08-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
—
Název nakladatele
Institut mezioborových studií Brno
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
1. 1. 2009
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—