Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The iconic Hector Pieterson photo and the power of adaptations

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F19%3A63523699" target="_blank" >RIV/70883521:28150/19:63523699 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.assaf.org.za/index.php/tvl/article/view/6134" target="_blank" >https://journals.assaf.org.za/index.php/tvl/article/view/6134</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The iconic Hector Pieterson photo and the power of adaptations

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In South Africa, the iconic Hector Pieterson photo is the starting point for many artists to deal with their own personal trauma and the communal trauma of their nation. The iconicity of this photo has sparked many different adaptations in various fields of art. Considering that we are talking about a traumatized country, Freud&apos;s concept of “repetition compulsion” seems to be one explanation for this phenomenon. However, art is only seldom a mere product of traumatization. Quayson&apos;s concept of “symbolization compulsions” comes closer to explaining the phenomenon of repetition in the arts, because it leaves the artists more freedom of expression and does not suggest that art is the result of illness, while still implying &apos;compulsion&apos; and &apos;obsession&apos; in the act of creation. I want to suggest that &apos;repetition&apos; in the arts in the South African context is not so much a sign of confinement and restriction, but that the many adaptations of the unique historical incident should rather be understood as attempts of &apos;working through&apos; collective trauma, making sense of history, and contributing to the country&apos;s healing.

  • Název v anglickém jazyce

    The iconic Hector Pieterson photo and the power of adaptations

  • Popis výsledku anglicky

    In South Africa, the iconic Hector Pieterson photo is the starting point for many artists to deal with their own personal trauma and the communal trauma of their nation. The iconicity of this photo has sparked many different adaptations in various fields of art. Considering that we are talking about a traumatized country, Freud&apos;s concept of “repetition compulsion” seems to be one explanation for this phenomenon. However, art is only seldom a mere product of traumatization. Quayson&apos;s concept of “symbolization compulsions” comes closer to explaining the phenomenon of repetition in the arts, because it leaves the artists more freedom of expression and does not suggest that art is the result of illness, while still implying &apos;compulsion&apos; and &apos;obsession&apos; in the act of creation. I want to suggest that &apos;repetition&apos; in the arts in the South African context is not so much a sign of confinement and restriction, but that the many adaptations of the unique historical incident should rather be understood as attempts of &apos;working through&apos; collective trauma, making sense of history, and contributing to the country&apos;s healing.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60206 - Specific literatures

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Tydskrif vir Letterkunde

  • ISSN

    0041-476X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    56

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    ZA - Jihoafrická republika

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    83-88

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85076399786