VYSOKOŠKOLSKÝ UČITEL PŘI PODPOŘE TŘETÍ ROLE UNIVERZITY – PŘÍKLAD SPOLUPRÁCE S UNIVERZITNÍ MATEŘSKOU ŠKOLOU
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F19%3A63523858" target="_blank" >RIV/70883521:28150/19:63523858 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://digilib.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/45874/Vysokoskolsky_ucitel_vzdelavani_praktiky_pozice_2019.pdf?sequence=3&isAllowed=y" target="_blank" >https://digilib.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/45874/Vysokoskolsky_ucitel_vzdelavani_praktiky_pozice_2019.pdf?sequence=3&isAllowed=y</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.7441/vu.2019.10" target="_blank" >10.7441/vu.2019.10</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
VYSOKOŠKOLSKÝ UČITEL PŘI PODPOŘE TŘETÍ ROLE UNIVERZITY – PŘÍKLAD SPOLUPRÁCE S UNIVERZITNÍ MATEŘSKOU ŠKOLOU
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek pojednává o specifických činnostech vysokoškolského učitele, konkrétně o přesahu těchto činností do prostředí mimo rámec univerzity, na které působí. Zaměřuje na aktivity a činnosti spojené se zabezpečováním pedagogické praxe u studentů učitelství v univerzitní mateřské škole a na další formy spolupráce a participace na chodu této školy. Pro činnosti přesahující hranice vysoké školy se v odborné terminologii přijalo označení třetí role univerzity, která v současnosti v terciárním vzdělávání nabývá, vedle vzdělávání, vědě a výzkumu, významné postavení. Její hlavním úkolem je intenzivní zapojení univerzity do procesů komercionalizace výsledků svých výzkumných a vzdělávacích aktivit a participace jednak na ekonomickém, ale i kulturním a sociálním rozvoji regionu, ve kterém působí. Příspěvkem k podpoře třetí role univerzity je i spolupráce s univerzitní mateřskou školou (UMŠ), která vedle toho, že je zaměstnaneckým benefitem pro akademiky a studenty univerzity, přispívá, jako soukromý subjekt i k rozvoji regionu a má statut školy firemní a fakultní. Kooperaci univerzity s UMŠ zabezpečují pedagogové univerzity, mezi nimi i odborník na předškolní vzdělávání, který jednak dohlíží nad realizací pedagogických praxí studentů učitelství, působí rovněž v radě školy, která tuto školu spolu s ředitelem řídí a kontroluje, z čeho mu plynou i navazující povinnosti. Otevírá se tak další skupina činností souvisejících s působením učitele akademika na vysoké škole.
Název v anglickém jazyce
UNIVERSITY TEACHER SUPPORTING THE THIRD ROLE OF UNIVERSITY – EXAMPLE OF COOPERATION WITH THE UNIVERSITY KINDERGARTEN
Popis výsledku anglicky
The paper deals with the specific activities of the university teacher and it focuses on their impact outside the university environment. It concentrates on activities related to the provision of teaching practice for students in a university kindergarten and other forms of cooperation and participation in the operation of this school. For transboundary activities, the third role of the university has been adopted in professional terminology, which currently has an essential position in tertiary education, in addition to education, science, and research. The main task is the intensive involvement of the university in the processes of commercialization of research results and educational activities. The next task concerns the participation in economic as well as cultural and social development of the region. Cooperation with the university kindergarten (UMŠ), which, besides being an employee benefit to academics and university students, contributes as a private entity to the development of the region and has the status of a corporate and faculty school, contributes to supporting the third role of the university. University cooperation with UMŠ is provided by university teachers, including a pre-school expert who oversees the implementation of teaching practice for students, and also works on the board of the school. This position opens up another group of activities related to the work of an academic teacher at a university.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Vysokoškolský učitel - vzdělávání, praktiky, pozice
ISBN
978-80-7454-917-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
"113 "- 123
Název nakladatele
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií
Místo vydání
Zlín
Místo konání akce
Zlín
Datum konání akce
11. 4. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—