Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Spiritual literacy: non-religious reconceptualisation for education in a secular environment

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F23%3A63555718" target="_blank" >RIV/70883521:28150/23:63555718 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1364436X.2023.2166467" target="_blank" >https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1364436X.2023.2166467</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/1364436X.2023.2166467" target="_blank" >10.1080/1364436X.2023.2166467</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Spiritual literacy: non-religious reconceptualisation for education in a secular environment

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article aims to facilitate the transition from a religious definition of spiritual literacy to a non-religious, secular one. Philosophical anthropology emphasises the spiritual dimension as an anthropological constant. However, research in various fields frequently considers its intersection with religiousness. Non-religious spirituality cultivates experiences of transcendence but does not enter into the processes of hierophany (the sacred, the holy). The term ‘spiritual literacy’, which emphasises that the given mode of human experience is not constant but can be intentionally cultivated, proves optimal for education even in secular environment of public schools. A spiritually literate (cultivated) personality is an individual who reflects and cultivates skills of self-reflection, who can act in relation to other people in a mode characterised by prosocial orientation and altruism, who can experience environmental sensitivity and kinship with nature, and who is capable of astonishment and amazement at experiencing transcendence in relation to the wholeness.

  • Název v anglickém jazyce

    Spiritual literacy: non-religious reconceptualisation for education in a secular environment

  • Popis výsledku anglicky

    This article aims to facilitate the transition from a religious definition of spiritual literacy to a non-religious, secular one. Philosophical anthropology emphasises the spiritual dimension as an anthropological constant. However, research in various fields frequently considers its intersection with religiousness. Non-religious spirituality cultivates experiences of transcendence but does not enter into the processes of hierophany (the sacred, the holy). The term ‘spiritual literacy’, which emphasises that the given mode of human experience is not constant but can be intentionally cultivated, proves optimal for education even in secular environment of public schools. A spiritually literate (cultivated) personality is an individual who reflects and cultivates skills of self-reflection, who can act in relation to other people in a mode characterised by prosocial orientation and altruism, who can experience environmental sensitivity and kinship with nature, and who is capable of astonishment and amazement at experiencing transcendence in relation to the wholeness.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Journal of Children&apos;s Spirituality

  • ISSN

    1364-436X

  • e-ISSN

    1469-8455

  • Svazek periodika

    28

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    61-75

  • Kód UT WoS článku

    000919739800001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85146987340