Pojmové zakotvení modelu spirituální gramotnosti v českém pedagogickém prostoru a možnosti její kultivace ve školním prostředí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F23%3A63562158" target="_blank" >RIV/70883521:28150/23:63562158 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://ojs.cuni.cz/pedagogika/issue/view/250" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/pedagogika/issue/view/250</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2022.2301" target="_blank" >10.14712/23362189.2022.2301</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pojmové zakotvení modelu spirituální gramotnosti v českém pedagogickém prostoru a možnosti její kultivace ve školním prostředí
Popis výsledku v původním jazyce
Studie s využitím metody pojmové analýzy zdůrazňuje téma spirituální gramotnosti (jako rozvoje specifické duchovní osobnostní kvality jedince) ve veřejném sekulárním školství. Spirituální dimenze je součástí lidského způsobu bytí a neměla by být zaměňována za religiózní vztah k posvátnému. Vyjevuje se ve čtyřech typech vztahů, přičemž první je vztahem k sobě s důrazem na schopnosti sebereflexe a kladení otázek po smyslu života. Druhý je vztahem k lidem v přátelském a láskyplném postoji. Třetí zakládá vztah k přírodě v modu spřízněnosti a citlivosti. A čtvrtý je přesahem zažívaným v údivu a úžasu při transcendenci zakoušené v transformativních prožitcích. Příspěvek závěrem upozorňuje na vybrané možnosti, jimiž lze spirituální gramotnost kultivovat ve veřejném školství s ohledem na věkové dispozice dětí a mládeže.
Název v anglickém jazyce
Th e Conceptual Grounding of the Model of Spiritual Literacy in the Czech Pedagogical Space and the Possibilities of Its Cultivation in the School Environment
Popis výsledku anglicky
Using the method of conceptual analysis, the study highlights the topic of spiritual literacy (as the development of a specifi c spiritual personal quality of an individual) in public secular education. Th e spiritual dimension is part of the human way of being and should not be confused with a religious relationship to the sacred. It emerges in four types of relationships, the fi rst being the relationship to the self, with an emphasis on the capacity for self-refl ection and questioning the meaning of life. Th e second is relating to people with a friendly and loving attitude. The third establishes a relationship with nature in a mode of kinship and sensitivity. And the fourth is transcendence experienced in wonder and amazement at the transcendence experienced in transformative experiences. Th e paper concludes by highlighting selected ways in which spiritual literacy can be cultivated in public education with respect to the age dispositions of children and young people.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
2336-2189
Svazek periodika
73
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
"63–84"
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—