Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Pojmové zakotvení modelu spirituální gramotnosti v českém pedagogickém prostoru a možnosti její kultivace ve školním prostředí

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F23%3A63562158" target="_blank" >RIV/70883521:28150/23:63562158 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://ojs.cuni.cz/pedagogika/issue/view/250" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/pedagogika/issue/view/250</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2022.2301" target="_blank" >10.14712/23362189.2022.2301</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Pojmové zakotvení modelu spirituální gramotnosti v českém pedagogickém prostoru a možnosti její kultivace ve školním prostředí

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie s využitím metody pojmové analýzy zdůrazňuje téma spirituální gramotnosti (jako rozvoje specifické duchovní osobnostní kvality jedince) ve veřejném sekulárním školství. Spirituální dimenze je součástí lidského způsobu bytí a neměla by být zaměňována za religiózní vztah k posvátnému. Vyjevuje se ve čtyřech typech vztahů, přičemž první je vztahem k sobě s důrazem na schopnosti sebereflexe a kladení otázek po smyslu života. Druhý je vztahem k lidem v přátelském a láskyplném postoji. Třetí zakládá vztah k přírodě v modu spřízněnosti a citlivosti. A čtvrtý je přesahem zažívaným v údivu a úžasu při transcendenci zakoušené v transformativních prožitcích. Příspěvek závěrem upozorňuje na vybrané možnosti, jimiž lze spirituální gramotnost kultivovat ve veřejném školství s ohledem na věkové dispozice dětí a mládeže.

  • Název v anglickém jazyce

    Th e Conceptual Grounding of the Model of Spiritual Literacy in the Czech Pedagogical Space and the Possibilities of Its Cultivation in the School Environment

  • Popis výsledku anglicky

    Using the method of conceptual analysis, the study highlights the topic of spiritual literacy (as the development of a specifi c spiritual personal quality of an individual) in public secular education. Th e spiritual dimension is part of the human way of being and should not be confused with a religious relationship to the sacred. It emerges in four types of relationships, the fi rst being the relationship to the self, with an emphasis on the capacity for self-refl ection and questioning the meaning of life. Th e second is relating to people with a friendly and loving attitude. The third establishes a relationship with nature in a mode of kinship and sensitivity. And the fourth is transcendence experienced in wonder and amazement at the transcendence experienced in transformative experiences. Th e paper concludes by highlighting selected ways in which spiritual literacy can be cultivated in public education with respect to the age dispositions of children and young people.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogika

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

    2336-2189

  • Svazek periodika

    73

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    "63–84"

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus