Spirituální gramotnost na prvním stupni základní školy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F23%3A63575218" target="_blank" >RIV/70883521:28150/23:63575218 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/38213/32459" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/38213/32459</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2023-2-214" target="_blank" >10.5817/PedOr2023-2-214</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Spirituální gramotnost na prvním stupni základní školy
Popis výsledku v původním jazyce
Studie vnáší do pedagogické rozpravy opomíjené téma kultivace spirituální dimenze lidství, a to již na prvním stupni základní školy. Teoretický rozvrh akceptuje odbornou literaturou zdůvodněné vymezení spirituální gramotnosti v dimenzích vztahu k sobě, k druhým, k přírodě a transcendenci. S ohledem na celostní rozvoj dětí a jejich budoucí seberealizaci se cílem příspěvku stává poukaz na způsoby, jimiž lze rozvíjet spirituální gramotnost v sekulárním prostředí veřejného školství. Na systematický přehled anglicky psaných textů vybraných dle zvolených kritérií z databází Web of Science a Scopus (n = 21) navazuje obsahová analýza specificky zaměřeného vzorku z nich (n = 6) metodou otevřeného kódování, a to s ohledem na techniky a pomůcky uplatňované při rozvoji nenáboženské spirituální gramotnosti u žáků na prvním stupni základních škol. Výsledky představují bohaté významové pole sedmi hlavních kategorií (čerpaných ze 103 kódů), a to zavedení do škol, svobodné prostředí, rituály, pomůcky, obléknout všímavost těla, žáci, plody spirituální gramotnosti. Dosud upozaděné téma by si zasloužilo širší odbornou diskusi, zda by koncept spirituální gramotnosti neměl být více reflektován a jeho obsah zařazován do edukativního působení českých škol.
Název v anglickém jazyce
Spiritual literacy at primary school
Popis výsledku anglicky
The study introduces into the pedagogical debate the neglected topic of cultivating the spiritual dimension of humanity, already at primary school. The theoretical outline accepts the literaturebased definition of spiritual literacy in the dimensions of relationship to self, to others, to nature and transcendence. With regard to the holistic development of children and their future selfrealization, the aim of the paper becomes to point out ways in which spiritual literacy can be developed in the secular environment of public education. A systematic review of Englishlanguage texts chosen according to selected criteria from the Web of Scienceand Scopus databases (n = 21) is followed by a content analysis of a specific sample of them (n = 6) using the open coding method, with regard to the techniques and tools applied in the development of nonreligious spiritual literacy in primary school pupils at the first level. The results present a rich field of meaning in seven main categories (drawn from 103 codes), namely, introduction to schools, free environment, rituals, aids, put their mindful bodies on, pupils, fruits of spiritual literacy. The topic, which has been neglected so far, deserves a wider professional discussion on whether the concept of spiritual literacy should be more reflected and its content included in the educational activities of Czech schools.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
33
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
30
Strana od-do
214-243
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—