Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Educational Strategies Leading to Labeling the Gifted Pupil

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F23%3A63562658" target="_blank" >RIV/70883521:28150/23:63562658 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://bera-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/curj.222" target="_blank" >https://bera-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/curj.222</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1002/curj.222" target="_blank" >10.1002/curj.222</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Educational Strategies Leading to Labeling the Gifted Pupil

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Labeling of gifted pupils can negatively affect the life path of gifted individuals. The study explores whether and how a teacher can label gifted pupils when applying educational strategies based on internal differentiation. We focused on formally identified intellectually gifted pupils (age 7 to 12) educated in (mainstream) elementary schools in the Czech Republic (Central Europe). Qualitative data were collected through classroom observations and teacher interviews. We observed 24 gifted pupils and 15 teachers from 12 schools. We identified five main types of educational strategies leading to inappropriate labeling, such as Tasks for Quick-witted, Challenges, Boffins Goes to Competition, Teacher’s Assistant, and Individual Projects. The “inappropriateness” of these strategies consisted of the significant preference and presentation of gifted pupils, in the useless and overused selection of gifted pupils, and the rigidity of the applied strategies. The paper seeks to highlight the existence of a paradoxical phenomenon whereby, when teachers are maximally interested in promoting giftedness, the stagnation of gifted pupils and other pupils in the class occurs. The study concludes with recommendations for eliminating inappropriate labeling of gifted pupils.

  • Název v anglickém jazyce

    Educational Strategies Leading to Labeling the Gifted Pupil

  • Popis výsledku anglicky

    Labeling of gifted pupils can negatively affect the life path of gifted individuals. The study explores whether and how a teacher can label gifted pupils when applying educational strategies based on internal differentiation. We focused on formally identified intellectually gifted pupils (age 7 to 12) educated in (mainstream) elementary schools in the Czech Republic (Central Europe). Qualitative data were collected through classroom observations and teacher interviews. We observed 24 gifted pupils and 15 teachers from 12 schools. We identified five main types of educational strategies leading to inappropriate labeling, such as Tasks for Quick-witted, Challenges, Boffins Goes to Competition, Teacher’s Assistant, and Individual Projects. The “inappropriateness” of these strategies consisted of the significant preference and presentation of gifted pupils, in the useless and overused selection of gifted pupils, and the rigidity of the applied strategies. The paper seeks to highlight the existence of a paradoxical phenomenon whereby, when teachers are maximally interested in promoting giftedness, the stagnation of gifted pupils and other pupils in the class occurs. The study concludes with recommendations for eliminating inappropriate labeling of gifted pupils.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Curriculum Journal

  • ISSN

    0958-5176

  • e-ISSN

    1469-3704

  • Svazek periodika

    Neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    Neuvedeno

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    "Neuvedeno"

  • Kód UT WoS článku

    001052187900001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85168527797