Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Gender themes in Czech books for children of younger school age

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F23%3A63566338" target="_blank" >RIV/70883521:28150/23:63566338 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.iejee.com/index.php/IEJEE/article/view/2090/659" target="_blank" >https://www.iejee.com/index.php/IEJEE/article/view/2090/659</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.26822/iejee.2024.330" target="_blank" >10.26822/iejee.2024.330</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Gender themes in Czech books for children of younger school age

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Children’s literature can become one of the means of shaping personal identity, including gender socialization. The main characters portrayed in a book can become a kind of gender role model. The study examines gender themes in Czech books for children of younger school age that have been awarded the Golden Ribbon and Magnesia Litera prizes. The selected books (n=15) were analysed through quantitative content analysis and qualitative thematic analysis. The main findings include the fact that 596 different characters (as well as 29 main characters among them) are represented from a position of gender imbalance (boys and men are represented twice as often as girls and women). In other similarly focused research, the gender imbalance in the number of literary heroes did not have an effect on readers&apos; popularity or the impact of reading on readers, regardless of their gender self-identification. From the results obtained, therefore, we do not conclude on social discrimination, since from a gender perspective we do not encounter any erosion of respect for any individual.

  • Název v anglickém jazyce

    Gender themes in Czech books for children of younger school age

  • Popis výsledku anglicky

    Children’s literature can become one of the means of shaping personal identity, including gender socialization. The main characters portrayed in a book can become a kind of gender role model. The study examines gender themes in Czech books for children of younger school age that have been awarded the Golden Ribbon and Magnesia Litera prizes. The selected books (n=15) were analysed through quantitative content analysis and qualitative thematic analysis. The main findings include the fact that 596 different characters (as well as 29 main characters among them) are represented from a position of gender imbalance (boys and men are represented twice as often as girls and women). In other similarly focused research, the gender imbalance in the number of literary heroes did not have an effect on readers&apos; popularity or the impact of reading on readers, regardless of their gender self-identification. From the results obtained, therefore, we do not conclude on social discrimination, since from a gender perspective we do not encounter any erosion of respect for any individual.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Electronic Journal of Elementary Education

  • ISSN

    1307-9298

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    16

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    TR - Turecká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    267-277

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85181918835