Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Připravenost (budoucích) učitelek mateřských škol na rozvoj dětí v oblasi jazykové a literární gramotnosti

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F24%3A63573618" target="_blank" >RIV/70883521:28150/24:63573618 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://ojs.cuni.cz/gramotnost/article/view/3993" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/gramotnost/article/view/3993</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337890.3993" target="_blank" >10.14712/25337890.3993</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Připravenost (budoucích) učitelek mateřských škol na rozvoj dětí v oblasi jazykové a literární gramotnosti

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se věnuje analýze připravených i realizovaných činností studentek bakalářského programu Učitelství pro mateřské školy v kombinované formě, se zaměřením na vybrané oblasti rozvoje jazykové a literární gramotnosti dětí předškolního věku. Záměrem je odhalit,jak jsou budoucí učitelky i učitelky již působící v každodenní praxi připraveny na současné požadavky předškolního vzdělávání tak, aby podpořily předpoklady dětí generace Alfa pro rozvoj gramotnostních dovedností. Výzkum se opírá o kvalitativní obsahovou analýzu textových přípravstudentek na praxi v mateřské škole. Cílem je zjistit, jak studentky uvažují nad didaktickými strategiemi pro rozvoj jazykové a literární pregramotnosti a jak se v jejich činnostech odráží připravenost na tuto oblast. Analýza zahrnuje 480 příprav (240 realizovaných v prostředí mateřské školy) od celkem 40 participantek. Analýza poukazuje na rozdíly v připravenosti týkající se věkové přiměřenosti a časové organizace činností v návrzích, překvapivě i pro rozvoj slovnízásoby nebo fonematického uvědomování. Formující se didaktická znalost obsahu je částečně podpořena sebehodnocením participantek s různou kvalitou reflexe, přičemž nejsou patrné rozdíly mezi učitelkami již působícími v praxi a studentkami bez praxe v mateřské škole. Participantky se celkově méně orientují v cílech a možnostech pro rozvoj narativních dovedností, porozumění textu a prostředků pragmatické roviny jazyka

  • Název v anglickém jazyce

    Readiness of (Future) Kindergarten Teachers to Develop Children‘s Language and Literacy Skills

  • Popis výsledku anglicky

    The study is devoted to the analysis of prepared and implemented activities by students of the bachelor part-time study program Preschool Teacher Training, with a focus on the selected field of language and literacy development of preschool children. The intention is to revealhow preservice and in-service teachers are prepared for the current requirements of preschool education to support the children prerequisites for literacy skills development. The research is based on a qualitative content analysis of the instructional programs for student´s practice inkindergarten. The goal is to fi nd out how students think about didactic strategies for language and literacy development and how their activities refl ect readiness for this fi eld. The analysis includes 480 instructional programs (240 implemented in a kindergarten) from 40 participants.The analysis points to differences in readiness regarding the age appropriateness and temporal organization of activities in the designs, surprisingly also for children vocabulary or phonemic awareness development. Self-evaluation of the participants with different quality of refl ectionpartially forms their pedagogical content knowledge, while there are no noticeable differences between teachers already working in practice and students without experience in kindergarten.Overall, the students show less orientation in the instructional goals and learning possibilities for narrative skills development, text comprehension, and pragmatic language devices.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání

  • ISSN

    2533-7882

  • e-ISSN

    2533-7890

  • Svazek periodika

    7

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    91-109

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus