Koncept spirituality v pedagogice: Přehledová studie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F24%3A63582218" target="_blank" >RIV/70883521:28150/24:63582218 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://karolinum.cz/casopis/orbis-scholae/rocnik-18/cislo-1/clanek-13101" target="_blank" >https://karolinum.cz/casopis/orbis-scholae/rocnik-18/cislo-1/clanek-13101</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2024.14" target="_blank" >10.14712/23363177.2024.14</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Koncept spirituality v pedagogice: Přehledová studie
Popis výsledku v původním jazyce
Studie přináší přehled a systematizaci klíčových teoretických přístupů k fenoménu spirituality od druhé poloviny 20. století a ukazuje jejich implikace pro současný pedagogický výzkum a diskurz. Pro tento cíl jsou jednotlivé přístupy členěny na základě disciplinárníhozakotvení. Jedná se o přístupy vycházející z: 1) psychologie náboženství a spirituality, zaměřující se na vztah spirituality a lidského prožívání, myšlení a chování; 2) filosofie a teorie výchovy, diskutující edukační cíle, formy a metody; a 3) „vědy o well-beingu“, která spojuje perspektivu subjektivního prožívání a standardizovaných indikátorů lidského prospívání. Studie ukazuje klíčová východiska a koncepty jednotlivých přístupů a otevírá diskusi o možném směřování pedagogického výzkumu v této oblasti.
Název v anglickém jazyce
The concept of spirituality in pedagogy: Literature review
Popis výsledku anglicky
The study provides an overview and systematization of key theoretical approaches to the phenomenon of spirituality since second half of the 20th century and shows their implications for contemporary pedagogical research and discourse. For this purpose, the different approaches are differentiated based on their disciplinary origin. These are approaches rooted in 1) the psychology of religion and spirituality, focusing on the relationship between spirituality and human experience, thought, and behaviour; 2) the philosophy and theory of education, discussing educational goals, forms and methods; and 3) the “science of well-being,” which combines the perspective of subjective experience and standardized indicators of human flourishing. The study highlights the key ideas and concepts of each approach, opening the discussion on the possible direction of pedagogical research in this area.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Orbis Scholae
ISSN
1802-4637
e-ISSN
2336-3177
Svazek periodika
18
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
5-24
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85209154457