Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Od hledání krásy k nalezení smyslu? Bytostná touha a estetická zkušenost jako vstupní brány pro současnou náboženskou edukaci

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F23%3A43907875" target="_blank" >RIV/60076658:12260/23:43907875 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://caritasetveritas.cz/pdfs/cev/2023/01/10.pdf" target="_blank" >http://chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://caritasetveritas.cz/pdfs/cev/2023/01/10.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.32725/cetv.2023.009" target="_blank" >10.32725/cetv.2023.009</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Od hledání krásy k nalezení smyslu? Bytostná touha a estetická zkušenost jako vstupní brány pro současnou náboženskou edukaci

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie představuje výchozí pedagogické a základní teologicko-antropologické předpoklady nábožensko-didaktické metody „Užasnout – Zakusit – Proměnit“, která pracuje s fenoménem krásy, dobra a pravdy na úrovni zkušenosti, s cílem obohatit a rozvinout diskuzi (nejen) v náboženské pedagogice, jež na poli své aplikace ve školní edukaci či farní katechezi neustále hledá nové podněty, jimiž by dokázala své žáky zaujmout a oslovit. V této studii se budeme zabývat hledáním vstupních předpokladů, jež by pro použití této metody připravily vhodné podmínky. K nim patří právě ono prvotní zaujetí, které je v náboženské výchově stěžejním výchozím bodem pro veškerou další pedagogickou práci. Inspiraci k tomu budeme hledat, poněkud netradičně, v křesťanské apologetice, ignaciánské pedagogice a teologické estetice. Kromě uvedené problematiky nacházení možných vztahů mezi osobní, estetickou a duchovní zkušeností současných příjemců náboženské edukace tak budeme zkoumat možnosti propojení mezi teologicko-estetickou otázkou posvátné krásy a její přístupnosti člověku. Tato „probuzená touha“ po kráse a dobru by se nám a našim žákům totiž mohla stát novým vstupním motivem pro společné hledání a objevování pravdy a smyslu.

  • Název v anglickém jazyce

    From finding beauty to finding meaning? Essential desire and aesthetic experience as gateways for contemporary religious education

  • Popis výsledku anglicky

    The study presents the initial pedagogical and basic theological-anthropological assumptions of the religious-didactic method &quot;To Wonder - To Experience - To Transform&quot;, which works with the phenomenon of beauty, goodness, and truth at the level of experience in order to enrich and develop the discussion (not only) in religious pedagogy, which in the field of its application in school education or parish catechesis is constantly looking for new stimuli with which to engage and address its students. In this study, we will look for the initial preconditions that would prepare suitable conditions for the application of this method. Among these is the initial fascination that is the key starting point for all further pedagogical work in religious education. We will look for inspiration for this, somewhat unconventionally, in Christian apologetics, Ignatian pedagogy, and theological aesthetics. Thus, in addition to the above-mentioned issue of finding possible relationships between the personal, aesthetic, and spiritual experience of contemporary recipients of religious education, we will explore the possibilities of a connection between the theological-aesthetic question of sacred beauty and its accessibility to the human person. Indeed, this &quot;awakened desire&quot; for beauty and goodness could become a new entry motive for us and our students to search for and discover truth and meaning together.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60304 - Religious studies

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Caritas et Veritas

  • ISSN

    1805-0948

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    13

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    98-111

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85181931494