Materiály pro bezpečné dopravní prostředky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28610%2F18%3A63521344" target="_blank" >RIV/70883521:28610/18:63521344 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/70883521:28110/18:63521344
Výsledek na webu
<a href="http://cps.utb.cz/images/aktuality/Sborn%C3%ADk_PLASTKO_2018.pdf" target="_blank" >http://cps.utb.cz/images/aktuality/Sborn%C3%ADk_PLASTKO_2018.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Materiály pro bezpečné dopravní prostředky
Popis výsledku v původním jazyce
Toto téma je rozděleno do dvou částí, které odpovídají řešeným projektům Centra polymerních systémů s komerčním partnerem reprezentovaným společností 5M s.r.o. Společnost 5M s.r.o., jakožto přední český výrobce kompozitních systémů pro dopravní prostředky, si klade za cíl dodávat na trh systémy na bázi nejnovějších materiálů splňujících ty nejnáročnější předpisy. Cílem prvního projektu byl vývoj nového typu polyurethanové (PUR) matrice pro pultruzní výrobu kompozitních profilů s vyšší UV odolností. Prezentované výsledky se budou věnovat části projektu zabývající se vlivu UV záření na skleněné výztuže používané pro kompozity užívané v dopravních prostředcích. Povrch skleněné výztuže, která obsahuje polymerní pojivo zajišťující lepší kompatibilitu výztuže s matricí, totiž také podléhá degradaci. Vliv UV záření byl zkoumán pomocí indexu žlutosti, FTIR spektroskopie a optické mikroskopie. Výsledkem je doporučení vhodnosti určitých typů polymerů jakožto pojiva u skleněných výztuží, případně jejich koncentrace, pro kompozitní profily používané pro interiéry i exteriéry u dopravních prostředků. Ve druhé části bude představen projekt, jehož hlavním cílem bylo zlepšení odolnosti vůči hoření u PUR systémů pomocí různých retardérů hoření. Byl sledován vliv množství přídavku retardéru na zpracovatelské vlastnosti, kinetiku vytvrzování, a nakonec i na samotnou hořlavost. Materiály byly připravovány za účelem splnění limitů nově upravené normy EN45545, kdy jedním ze základních kritérií je hodnota MARHE (Maximum Average Rate of Heat Emission), která je získaná za pomoci využití kónického kalorimetru.
Název v anglickém jazyce
Materials for Safe Transportation
Popis výsledku anglicky
The topic is divided into two parts. First one deals with the development of the new type of polyurethane matrix for pultrusion of UV stable composite profiles. The aim of the second part is the improvement of fire retardance of polyurethane systems to fullfill the requirements of the European Union standard EN45545.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20505 - Composites (including laminates, reinforced plastics, cermets, combined natural and synthetic fibre fabrics; filled composites)
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Plastko 2018
ISBN
978-80-7454-727-0
ISSN
—
e-ISSN
neuvedeno
Počet stran výsledku
2
Strana od-do
13-14
Název nakladatele
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Místo vydání
Zlín
Místo konání akce
Zlín
Datum konání akce
18. 4. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—