Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dva školské zákony 1948 a 1953

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70979821%3A_____%2F14%3A%230000427" target="_blank" >RIV/70979821:_____/14:#0000427 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Dva školské zákony 1948 a 1953

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Školský zákon z dubna 1948 navazoval na reformní hnutí českých učitelů, rozvíjející se od počátku 20. století, a na zkušenosti pokusných škol 20. a 30. let. K tvorbě školského zákona byli v roce 1945 povoláni odborníci, jako znalec amerického školství Václav Příhoda nebo pedagog Otokar Chlup. Zákon, předložený ministrem Zdeňkem Nejedlým, sledoval moderní trendy, uplatňující se i v zahraničí. Příhoda i Chlup přijímali zásadu jednotné, národní a veřejné školy, zajišťující vzdělání dětem ze všech sociálních vrstev. Od podzimu 1948 bylo školství kritizováno radikály. Útočili na náboženskou výchovu na školách, kritizovali nedostatečnou ideovou výchovu, vadila jim situace na vysokých školách. Nejedlý a jeho spolupracovníci (Vojtěch Pavlásek, Adolf Zajíc) odmítali mechanické přejímání sovětských vzorů. Na konci ledna 1953 byl Nejedlý odvolán z funkce ministra školství. Školský zákon z dubna 1953 znamenal diskontinuitu ve výchovném systému, zkrátil školní docházku, likvidoval gymnázia a pedago

  • Název v anglickém jazyce

    Two Education Laws from 1948 and 1953

  • Popis výsledku anglicky

    The education law from April 1948 was linked to the reformation movement of Czech teachers, which begun at the beginning of the 20th century, and to the experience with experimental schools from the 1920s and 1930s. Renowned experts, such as Václav Příhoda or Otokar Chlup, were called upon in the creation of the education law in 1945. This act, submitted by Minister Zdeněk Nejedlý, followed modern trends already being applied abroad. Both Příhoda and Chlup accepted the principle of an integrated, national and public school. Since 1948, when the policy of the so-called ?sharp course? began to take effect, however, the school system became a target of criticism from radicals. Nejedlý and his co-workers (Vojtěch Pavlásek, Adolf Zajíc) resisted the mechanical takeover of Soviet patterns. In January 1953 Nejedlý was removed from his position as Minister of Education. The education law of April 1953 introduced a significant element of discontinuity of the Czech school system by decreasing sc

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AG - Právní vědy

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Děti, mládež a socialismus v Československu v 50. a 60. letech

  • ISBN

    978-80-7510-057-3

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    27-43

  • Počet stran knihy

    207

  • Název nakladatele

    Slezská univerzita v Opavě, Ústav historických věd

  • Místo vydání

    Opava

  • Kód UT WoS kapitoly