Dva školské zákony 1948 a 1953
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70979821%3A_____%2F14%3A%230000427" target="_blank" >RIV/70979821:_____/14:#0000427 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dva školské zákony 1948 a 1953
Popis výsledku v původním jazyce
Školský zákon z dubna 1948 navazoval na reformní hnutí českých učitelů, rozvíjející se od počátku 20. století, a na zkušenosti pokusných škol 20. a 30. let. K tvorbě školského zákona byli v roce 1945 povoláni odborníci, jako znalec amerického školství Václav Příhoda nebo pedagog Otokar Chlup. Zákon, předložený ministrem Zdeňkem Nejedlým, sledoval moderní trendy, uplatňující se i v zahraničí. Příhoda i Chlup přijímali zásadu jednotné, národní a veřejné školy, zajišťující vzdělání dětem ze všech sociálních vrstev. Od podzimu 1948 bylo školství kritizováno radikály. Útočili na náboženskou výchovu na školách, kritizovali nedostatečnou ideovou výchovu, vadila jim situace na vysokých školách. Nejedlý a jeho spolupracovníci (Vojtěch Pavlásek, Adolf Zajíc) odmítali mechanické přejímání sovětských vzorů. Na konci ledna 1953 byl Nejedlý odvolán z funkce ministra školství. Školský zákon z dubna 1953 znamenal diskontinuitu ve výchovném systému, zkrátil školní docházku, likvidoval gymnázia a pedago
Název v anglickém jazyce
Two Education Laws from 1948 and 1953
Popis výsledku anglicky
The education law from April 1948 was linked to the reformation movement of Czech teachers, which begun at the beginning of the 20th century, and to the experience with experimental schools from the 1920s and 1930s. Renowned experts, such as Václav Příhoda or Otokar Chlup, were called upon in the creation of the education law in 1945. This act, submitted by Minister Zdeněk Nejedlý, followed modern trends already being applied abroad. Both Příhoda and Chlup accepted the principle of an integrated, national and public school. Since 1948, when the policy of the so-called ?sharp course? began to take effect, however, the school system became a target of criticism from radicals. Nejedlý and his co-workers (Vojtěch Pavlásek, Adolf Zajíc) resisted the mechanical takeover of Soviet patterns. In January 1953 Nejedlý was removed from his position as Minister of Education. The education law of April 1953 introduced a significant element of discontinuity of the Czech school system by decreasing sc
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AG - Právní vědy
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Děti, mládež a socialismus v Československu v 50. a 60. letech
ISBN
978-80-7510-057-3
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
27-43
Počet stran knihy
207
Název nakladatele
Slezská univerzita v Opavě, Ústav historických věd
Místo vydání
Opava
Kód UT WoS kapitoly
—