Dlouhodobé dopady změn hluku nízkohlučných vozovek pro územní plánování
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F71009396%3A_____%2F22%3AN0000032" target="_blank" >RIV/71009396:_____/22:N0000032 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/44994575:_____/22:N0000118
Výsledek na webu
<a href="https://www.shopcdv.cz/cs/dlouhodobe-dopady-zmen-hluku-nizkohlucnych-vozovek" target="_blank" >https://www.shopcdv.cz/cs/dlouhodobe-dopady-zmen-hluku-nizkohlucnych-vozovek</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dlouhodobé dopady změn hluku nízkohlučných vozovek pro územní plánování
Popis výsledku v původním jazyce
Certifikovaná metodika poskytuje aktuální informace a údaje pro hodnocení dlouhodobých dopadů změn hluku nízkohlučných povrchů vozovek ve vztahu k běžným asfaltovým vozovkám pro územní plánování, čímž bude přispívat k naplňování směrnice 2002/49/ES. Záměrem je finančně ocenit dlouhodobost, míru snížení hlukové zátěže obyvatel a změnu externích nákladů při využití nízkohlučných vozovek tak, aby posouzení životního cyklu bylo využitelné v rámci územně plánovací dokumentace, a to i ve vztahu k hodnocení socioekonomických dopadů.
Název v anglickém jazyce
Long-term impacts on noise changes by low-noise (acoustic) pavements for spatial planning
Popis výsledku anglicky
The certified methodology provides up-to-date information and data for assessing the longterm impacts of noise changes in low-noise pavements in relation to conventional asphalt pavements for spatial planning, thereby contributing to the implementation of Directive 2002/49/EC. The intention is to financially value the long-term effect, the level of reduction in the noise burden on inhabitants and the change in external costs of the use of low-noise pavements, so that the life-cycle assessment can be used in spatial planning designs and related documentation, also in relation to the assessment of socio-economic impacts.
Klasifikace
Druh
N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem
CEP obor
—
OECD FORD obor
50703 - Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL02000258" target="_blank" >TL02000258: Rozvoj území s využitím nízkohlučných vozovek</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
UDS_143
Číslo předpisu
Č. j.: MD-7555/2022-710/21
Technické parametry
Certifikovaná metodika prošla standardním certifikačním procesem včetně připomínkovéhooponentního řízení, kterého se účas tn ili všichni ap likační garanti: Ministerstvo dopravy č:R, editelství silnic a dálnic č:R, M in iste rstvo zdravotnictví Č,:R Národní referenční laboratoř pro komunální hluk a č:eské vysoké učení technické v Praze - Fakulta stavební. Předpokládá se, že metodika nalezne uplatnění u Ministerstva dopravy č:R, u vlastníků pozemních komunikací či jejich správců ( SD, SÚS krajů, municipality) , u projektantů pozemních komunikací, u KHS i u odbomé veřejnosti, která bude mít zájem o tuto problematiku. Získávají tímto nástroj, který pomůže určit vhodnost aplikace obrusné vrstvy se sníženou hlučností s ohledem na celkové náklady za povrch během životnosti konstrukce vozovky. Metodika přispěje k pochopen í problematiky či k prohlouben í znalostí všemi, kteří se seznámí s jejím obsahem. V současné době je mnohdy pro pokládku nízkohlučného povrchu rozhodující splnění či nesplnění legislativně daných hodnot hlukových limitů, a v intravilánu de facto i nemožnost realizace jiných protihlukových opatření. V řadě případů je možné provést ekonomické porovnán, í zda je vhodné či nevhodné použití nízkohlučného povrchu jako podpůmého prvku, například pro porovnání různých variant řešení v rámci procesu EIA, pro tvorbu plánů udržitelných městských mobilit , akčn ích plánů protihlukových opatření nebo v rámci jednotlivých stupňů projektové dokumentace (silničních) staveb. Postupy uvedené v metodice je možné dále uplatnit v oblasti vědy a výzkumu , vzdělávání, v oborech zabývaj ících se monitorováním životního prostředí a zdravím obyvatel č:R, v ekonomickém a komerčním sektoru. Použitím obrusných vrstev se sníženou hlučností je snížena nadměmá hluková zátěž obyvatelstva, ale tento benefit nemusí po ekonomické stránce převážit ostatní náklady vynaložené za daný povrch. Metodika může být dalším krokem pro zlepšení systému hospodaření s vozovkami. Umožní kompetentním orgánům rozhodovat o (ne)použití nízkohlučných povrchů na základě dlouhodobé kontinuálnířady dat použitých pro výpočty, zkušeností expertů oboru a legislati vy Č:R. Zpracovaná metod ika refiektuje i výzkumné potřeby v souladu se strateg ickým dokumentem MD Dopravní politikou ČR (2021) v oblasti 1.3.3 Další vlivy na životní prostředí. kde dílčím způsobem přímo zapadá do navrženého opatření 1.3.3.8 Pokračovat ve výzkumu všech povrchů pozemních komunikací včetně nízkohlučných. Certifikovaná metodika byla vydána elektronicky (ISBN 978-80-88074-89-2) i knižně (ISBN 978- 80-88074--88-5) a je veřejně k dispo zici, tedy výstup může kdokoliv používat, popřípadě ověřit. Citace: K IV ÁNEK, V., a kol, Dlouhodobé dopady změn hluku nízkohlučných vozovek pro územní plánován í. Certifikovaná metod ika. Bmo: Centrum dopravního výzkumu , v. v. i., 2022. 95 s. ISBN 978-80-88074-89-2
Ekonomické parametry
Předkládaná metodika se zabývá výpočtem ekonomických nákladů běžných a nízkohlučných povrchů pozemních komunikací za dobu životnosti konstrukce vozovky. Porovnáním nákladů je možné rozhodnout o ekonomické (ne) výhodnosti pou žití konkré tní asfaltové směsi, tedy v rámci rozhodnutí o realizaci silniční stavby může být použito da lší rozhodovací krttértum. Nízkohlučné povrchy mají bezpochyby významný benefit na ocenění negativních dopadů hlukuna lidské zdrav í, protože sn ižují hlukovou zátěž ve svém okolí. Stává se ale , že s ohledem na celkové náklady vynaložené za daný typ obrusné vrstvy (případně celého krytového souvrstvij během životnosti konstrukce vozo vky se nemusí jednat o nejekonomičtější aplikaci. Aplikace metodiky v praxi má za cíl vést ke zlepšen í rozhod ovacích proce sů týkajících se ekonom ických dopadů při (ne)použití nizkohlučných vozovek v rámci územního pláno vání. Výše úspory finančních prostředků se bude odvijet od parame trů porovnávaných povrchů a hodnot vstupujících do výpočtu.
Označení certifikačního orgánu
Ministerstvo dopravy
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů