Inovace výuky předmětu psychiatrie za účelem snížení stigmatizace osob s duševním onemocněním
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F71226401%3A_____%2F19%3AN0100217" target="_blank" >RIV/71226401:_____/19:N0100217 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.socialniprace.cz/index.php?sekce=2&ukol=detail&id=102&clanekid=1138" target="_blank" >http://www.socialniprace.cz/index.php?sekce=2&ukol=detail&id=102&clanekid=1138</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Inovace výuky předmětu psychiatrie za účelem snížení stigmatizace osob s duševním onemocněním
Popis výsledku v původním jazyce
CÍLE: Text se zaměřuje na zjištění míry stigmatizace vůči lidem s duševním onemocněním u studentů Vysoké školy polytechnické napříč obory, s důrazem na destigmatizační efekt specifické výuky pro studenty oboru Zdravotně sociální pracovník za účasti peer lektorů. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: V ČR je stigmatizace vysoká oproti jiným zemím, navíc u nás zatím neexistuje systematický výzkum této problematiky. Počet lidí s psychiatrickou diagnózou roste (ÚZIS, 2001, 2015) a jedním z klíčových problémů je jejich společenské znevýhodňování v řadě oblastí života; stigmatizují však i někteří pomáhající pracovníci (Janoušková, 2016). K destigmatizaci slouží cílené intervence, jednou z nich je zapojování peer lektorů (lidí se zkušeností s duševním onemocněním) přímo do vzdělávání (např. Velká Británie, Nizozemí). METODY: Míra stigmatizace byla zjišťována prostřednictvím standardizovaného dotazníku RIBS (Lacko, 2011), který vyplnili studenti všech oborů VŠ. Studenti oboru Zdravotně sociální pracovník byli testováni před a po absolvování výuky s peer lektory. VÝSLEDKY: Míra stigmatizace osob s duševním onemocněním je u studentů srovnatelná se stigmatizací běžné populace v České republice a výuka s peer lektory má destigmatizační charakter. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Sociální pracovníci jsou pomáhající profesí, která může významně ovlivnit životní situaci klientů s duševním onemocněním prostřednictvím profesionálního vztahu, který s předsudky navázat nelze. Proto je nezbytné, přispět již v rámci vzdělávacího procesu ke snižování míry stigmatizace u studentů oboru sociální práce.
Název v anglickém jazyce
Innovation of psychiatry course to reduce the stigmatization of the people with mental illness
Popis výsledku anglicky
OBJECTIVES: The aim of the paper is to determine the degree of stigmatization of people with mental illness in students at College of Polytechnics across study branches, with an emphasis on the destigmatization effect of specific education of students of the field clinical social workers with the participation of peer lecturers. THEORETICAL BACKGROUND: In the Czech Republic, stigmatization is high compared to other countries, and there is no systematic research on this issue. The number of people with psychiatric diagnosis has been increasing (IHIS, 2001, 2015) and one of the key issues is their social disadvantage in a number of areas of life; but some medical and social workers also stigmatize (Janoušková, 2016). Destigmatization serves targeted interventions, one of which is to involve peer lecturers (people with own experience of mental illness) directly in education (e.g. Great Britain, the Netherlands). METHODS: The measure of stigmatization was measured through a standardized RIBS questionnaire (Lacko, 2011). RESULTS: We have found that the measure of stigmatization is high and that the teaching of peer lecturers has a demonstrable destigmatization character. IMPLICATIONS FOR SOCIAL WORK: It is necessary to contribute to reducing stigmatization among students as part of the educational process.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50901 - Other social sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociální práce
ISSN
1213-6204
e-ISSN
1805-885X
Svazek periodika
2
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
118-132
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85064719452