Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Inovace výuky předmětu psychiatrie za účelem snížení stigmatizace osob s duševním onemocněním

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F71226401%3A_____%2F19%3AN0100217" target="_blank" >RIV/71226401:_____/19:N0100217 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.socialniprace.cz/index.php?sekce=2&ukol=detail&id=102&clanekid=1138" target="_blank" >http://www.socialniprace.cz/index.php?sekce=2&ukol=detail&id=102&clanekid=1138</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Inovace výuky předmětu psychiatrie za účelem snížení stigmatizace osob s duševním onemocněním

  • Popis výsledku v původním jazyce

    CÍLE: Text se zaměřuje na zjištění míry stigmatizace vůči lidem s duševním onemocněním u studentů Vysoké školy polytechnické napříč obory, s důrazem na destigmatizační efekt specifické výuky pro studenty oboru Zdravotně sociální pracovník za účasti peer lektorů. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: V ČR je stigmatizace vysoká oproti jiným zemím, navíc u nás zatím neexistuje systematický výzkum této problematiky. Počet lidí s psychiatrickou diagnózou roste (ÚZIS, 2001, 2015) a jedním z klíčových problémů je jejich společenské znevýhodňování v řadě oblastí života; stigmatizují však i někteří pomáhající pracovníci (Janoušková, 2016). K destigmatizaci slouží cílené intervence, jednou z nich je zapojování peer lektorů (lidí se zkušeností s duševním onemocněním) přímo do vzdělávání (např. Velká Británie, Nizozemí). METODY: Míra stigmatizace byla zjišťována prostřednictvím standardizovaného dotazníku RIBS (Lacko, 2011), který vyplnili studenti všech oborů VŠ. Studenti oboru Zdravotně sociální pracovník byli testováni před a po absolvování výuky s peer lektory. VÝSLEDKY: Míra stigmatizace osob s duševním onemocněním je u studentů srovnatelná se stigmatizací běžné populace v České republice a výuka s peer lektory má destigmatizační charakter. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Sociální pracovníci jsou pomáhající profesí, která může významně ovlivnit životní situaci klientů s duševním onemocněním prostřednictvím profesionálního vztahu, který s předsudky navázat nelze. Proto je nezbytné, přispět již v rámci vzdělávacího procesu ke snižování míry stigmatizace u studentů oboru sociální práce.

  • Název v anglickém jazyce

    Innovation of psychiatry course to reduce the stigmatization of the people with mental illness

  • Popis výsledku anglicky

    OBJECTIVES: The aim of the paper is to determine the degree of stigmatization of people with mental illness in students at College of Polytechnics across study branches, with an emphasis on the destigmatization effect of specific education of students of the field clinical social workers with the participation of peer lecturers. THEORETICAL BACKGROUND: In the Czech Republic, stigmatization is high compared to other countries, and there is no systematic research on this issue. The number of people with psychiatric diagnosis has been increasing (IHIS, 2001, 2015) and one of the key issues is their social disadvantage in a number of areas of life; but some medical and social workers also stigmatize (Janoušková, 2016). Destigmatization serves targeted interventions, one of which is to involve peer lecturers (people with own experience of mental illness) directly in education (e.g. Great Britain, the Netherlands). METHODS: The measure of stigmatization was measured through a standardized RIBS questionnaire (Lacko, 2011). RESULTS: We have found that the measure of stigmatization is high and that the teaching of peer lecturers has a demonstrable destigmatization character. IMPLICATIONS FOR SOCIAL WORK: It is necessary to contribute to reducing stigmatization among students as part of the educational process.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50901 - Other social sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sociální práce

  • ISSN

    1213-6204

  • e-ISSN

    1805-885X

  • Svazek periodika

    2

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    118-132

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85064719452