Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Středověké nástěnné malby v kostele sv. Jana Křtitele v Pomezí pod Landštejnem

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75032333%3A_____%2F16%3AN0000131" target="_blank" >RIV/75032333:_____/16:N0000131 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Středověké nástěnné malby v kostele sv. Jana Křtitele v Pomezí pod Landštejnem

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kostel sv. Jana Křtitele v Pomezí pod Landštejnem byl podle aktuálních stavebněhistorických průzkumů a interpretace zachovaných písemných pramenů vybudován v období mezi roky 1188 a 1232. V interiéru jeho presbytáře byly v letech 1990–2008 odkryty a restaurovány středověké nástěnné malby ze tří časových období. Pozůstatkem nejmladší malířské vrstvy jsou malované konsekrační kříže a fragmenty iluzivního kvádrování, které lze podle stratigrafické situace, barevnosti a tvarosloví datovat přibližně do 15. století. Ze starší časové vrstvy pochází malba sv. Erasma v přízemních partiích severní stěny presbytáře, datovaná na základě formální analýzy a komparace do doby kolem roku 1300. V relativně velkém rozsahu se zachovala nejstarší malířská vrstva, pokrývající stěny a klenbu kněžiště i apsidy s konchou. Malby se prezentují v horizontálních pásech, lemovaných ornamentálními pruhy. Přízemní ornamentální pruh je obohacen medailony s motivy bájných tvorů a monster. Jednotlivá obrazová pole jsou vzájemně vertikálně oddělena buď prostými červenými páskami, nebo iluzivně architektonickým rámováním. V horních partiích severní stěny presbytáře se nacházejí fragmenty jedné nebo dvou scén Stvoření člověka a výjev Vyhnání z ráje. Ve střední části severní stěny se zachovaly výjevy Zvěstování Panně Marii, Navštívení Panny Marie a na čelní straně vítězného oblouku se nachází obraz sv. Alžběty. Obrazový cyklus pokračuje v navazujících partiích stěny apsidy. Nacházejí se zde fragmentárně zachované scény Narození, Pojmenování a rituální omývání sv. Jana Křtitele (?), Narození Páně a Klanění tří králů. Nástěnná malířská výzdoba pokračuje přes hranu vítězného oblouku obrazem Stětí sv. Jana Křtitele.

  • Název v anglickém jazyce

    Medieval wall paintings in the Church of St. John the Baptist in Pomezí below Landštejn

  • Popis výsledku anglicky

    The Church of St. John the Baptist in Pomezí below Landštejn, according to architectural and historical surveys and interpretations of surviving written sources, was built between 1188 and 1232. In the interior of its presbytery, medieval wall paintings from three historical periods were uncovered and restored in 1990-2008. The remnant of the youngest layer of painting bears painted consecration crosses and fragments of illusory blocking which, based on the stratigraphic situation, color, and morphology, can be dated back to approximately the 15th century. From the earlier layers comes a painting of St. Erasmus in the ground-floor areas of the northern wall of the presbytery, dated to around 1300 based on formal analysis and comparison. The oldest painted layer was preserved to a relatively large extent, covering the walls and vaults of the chancel and apse with concha. The paintings are presented in horizontal bands and lined with ornamental strips. The ground-floor ornamental strip is enriched with medallions with motifs of mythical creatures and monsters. Individual visual fields are vertically separated by either a simple red band or by illusive architectural framing. In the upper part of the northern wall of the presbytery there are fragments of one or two scenes of the Creation of Man and the scene Expulsion from Paradise. In the central part of the northern wall there were preserved scenes from the Annunciation, the Visitation, and the front side of the triumphal arch bears a painting of St. Elizabeth. The pictorial cycle continues in connecting parts of the walls of the apse. These bear fragmentary scenes of the Nativity, the Naming and Ritual Washing of St. John the Baptist (?), the Nativity, and the Adoration of the Magi. The mural paintings continue past the edge of the triumphal arch with a picture of the Beheading of St. John the Baptist.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Zprávy památkové péče

  • ISSN

    1210-5538

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    76

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    433-440

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus