Nástěnné malby v kostele sv. Havla na Zbraslavi
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75032333%3A_____%2F16%3AN0000147" target="_blank" >RIV/75032333:_____/16:N0000147 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.pamatkysc.cz/clanek.php?ID=96" target="_blank" >http://www.pamatkysc.cz/clanek.php?ID=96</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nástěnné malby v kostele sv. Havla na Zbraslavi
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se věnuje pozoruhodným malbám, které se dochovaly v kostele sv. Havla na Zbraslavi. Malby byly po dlouhou dobu skryty pod silným nánosem špíny a zčásti zcela zakryty, což byl důvod, proč nebyly doposud publikovány. Až restaurování v roce 2006 odhalilo jejich velmi vysokou výtvarnou kvalitu. Příspěvek se zabývá především interpretací figurálních částí malby. Ty se nacházejí v horním pásu na západní stěně kostela a tvoří je ústřední scéna se Smrtí Panny Marie a boční postava sv. Barbory (protějšková rovněž světecká postava se nedochovala). Výjev nápadně připomíná podobu oltářních pozdně gotických triptychů, se kterými je v příspěvku podrobně srovnáváme. Důraz je přitom kladen na ikonograficko-významovou komparaci s ohledem především na vztah k záduší. Příspěvek se rovněž věnuje stylovému zařazení maleb, které je při absenci pramenů ke zbraslavskému kostelu jedinou možností, jak malby datovat.
Název v anglickém jazyce
The wall paintings in the Church of St. Gallen in Prague-Zbraslav
Popis výsledku anglicky
The paper deals with the remarkable paintings that have been preserved in the Church of St. Gallen in Prague – Zbraslav. The paintings have long been hidden under a thick layer of dirt and partially covered completely, which was the reason why they have not been yet published. Their high artistic quality was recognized after the restoration in 2006. The article mainly deals with the interpretation of figurative parts of the painting. They are located in the upper belt on the western wall of the church and are composed of a central scene of the death of the Virgin Mary and the side figure of St. Barbara (opposite has been another saint figure, which is not preserved). The scene is strikingly similar to the form of the late Gothic triptychs, with which are the frescos in the paper minutely compared. Emphasis is placed on the iconographic-semantic comparison with particular regard to the Eschatology. The article is also dedicated to the stylistic classification of the fresco, which is in the absence of sources the only way to paintings dating.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Památky středních Čech
ISSN
0862-1586
e-ISSN
—
Svazek periodika
30/2016
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
59-64
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—