Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Nástěnné malby v kostele sv. Havla na Zbraslavi

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75032333%3A_____%2F16%3AN0000147" target="_blank" >RIV/75032333:_____/16:N0000147 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.pamatkysc.cz/clanek.php?ID=96" target="_blank" >http://www.pamatkysc.cz/clanek.php?ID=96</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Nástěnné malby v kostele sv. Havla na Zbraslavi

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se věnuje pozoruhodným malbám, které se dochovaly v kostele sv. Havla na Zbraslavi. Malby byly po dlouhou dobu skryty pod silným nánosem špíny a zčásti zcela zakryty, což byl důvod, proč nebyly doposud publikovány. Až restaurování v roce 2006 odhalilo jejich velmi vysokou výtvarnou kvalitu. Příspěvek se zabývá především interpretací figurálních částí malby. Ty se nacházejí v horním pásu na západní stěně kostela a tvoří je ústřední scéna se Smrtí Panny Marie a boční postava sv. Barbory (protějšková rovněž světecká postava se nedochovala). Výjev nápadně připomíná podobu oltářních pozdně gotických triptychů, se kterými je v příspěvku podrobně srovnáváme. Důraz je přitom kladen na ikonograficko-významovou komparaci s ohledem především na vztah k záduší. Příspěvek se rovněž věnuje stylovému zařazení maleb, které je při absenci pramenů ke zbraslavskému kostelu jedinou možností, jak malby datovat.

  • Název v anglickém jazyce

    The wall paintings in the Church of St. Gallen in Prague-Zbraslav

  • Popis výsledku anglicky

    The paper deals with the remarkable paintings that have been preserved in the Church of St. Gallen in Prague – Zbraslav. The paintings have long been hidden under a thick layer of dirt and partially covered completely, which was the reason why they have not been yet published. Their high artistic quality was recognized after the restoration in 2006. The article mainly deals with the interpretation of figurative parts of the painting. They are located in the upper belt on the western wall of the church and are composed of a central scene of the death of the Virgin Mary and the side figure of St. Barbara (opposite has been another saint figure, which is not preserved). The scene is strikingly similar to the form of the late Gothic triptychs, with which are the frescos in the paper minutely compared. Emphasis is placed on the iconographic-semantic comparison with particular regard to the Eschatology. The article is also dedicated to the stylistic classification of the fresco, which is in the absence of sources the only way to paintings dating.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Památky středních Čech

  • ISSN

    0862-1586

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    30/2016

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    59-64

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus